Een pruimenpit is een zaadje en een zaadje kan je zaaien.
Dus neem een grote bloempot met een goede potgrond en duw de pit enkele cm. onder de grond, wat grond er over heen en wachten maar.
Of maak ergens in je tuin de grond met potgrond geschikt om te zaaien en zaai daar die pit.
Zet er wel een stok bij, zodat je de plek niet kan vergeten.
Dat zou best heel lang kunnen duren, of hij kiemt vlak voor de winter of pas volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle pitten van fruitbomen zijn te zaaien maar dan moet je ze sommige wel even voorbehandelen. Van appels en peren gaat dat gemakkelijk, gewoon in de herfst zaaien en in de grond laten overwinteren dan kiemen de zaadjes. Bij steenvruchten zoals kers, pruim en perzik gaat dat niet op die moet je eerst voorbehandelen. Een tijdje in azijn leggen, tussen schuurpapier heen en weer schuren of met een vijltje wat afvijlen en dan de grond in. Steenvruchten moeten eigenlijk door het maag-darmkanaal van een dier, waar ze "bewerkt" worden door maagzuur, om goed te kunnen kiemen. Wat er later aan zo'n gezaaide fruitboom als vrucht komt zal afwijken van de originele vrucht omdat er kruisbestuiving heeft plaatsgevonden en dan zijn de kinderen anders dan de ouders. De vruchtzetting komt ook meestal later dan bij fruitbomen die op een onderstam zijn geënt maar dat is wel de manier waarop nieuwe fruitrassen ontstaan. Best spannend dus.