Hoe krijg je een rul zandpad stevig en vrij van plassen?

Op een bos-zandpad van ongeveer 2m breed en 50m lang blijven regelmatig plassen staan. Er lopen veel mensen, er wordt gefietst, af en toe rijdt er een auto. Een lading breuksteen is snel in de boden verdwenen vanwege het gebruik van het pad. Wat zou een eenvoudige manier zijn om dit voor langere tijd te verstevigen zonder het geheel te asfalteren (dit ivm kosten maar ook ten behoud van de bosbeleving)-sfeer).

9 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Het beste antwoord

Pad ophogen (met geel zand zoals er nu ook ligt) en/of berm iets verlagen, en/of kleine slootjes langs het pad maken. Zorg dat het water weg kan de berm in. En zorg dat het water weg kan, de bodem in. Daarvoor moet het zand af en toe losgewoeld worden. Vraag een boer met een trekker en eg om er af en toe (eens per 2 maanden ofzo) over te rijden. Vlak na het eggen is het even lastig lopen en fietsen, maar voor het pad is dit het beste. Rij na het eggen 2 keer met je auto op en neer en je hebt weer een beloopbaar pad. Kans op plassen houd je altijd. Verharden met puin en steen op een zandpad moet er, afhankelijk van de bodem/ondergrond al snel 40 cm puin en steen op. Asfalteren heeft geen zin zonder een stabiele onderlaag van minstens 40 cm puin en steen. Helemaal onderhoudsvrij ga je je pad niet krijgen, ook niet met een meter puin en steen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het probleem ontstaat als er kleine kuiltjes in het pad komen.
Hierin blijft dan water staan, dat er weer uitgereden wordt, met wat zand.
Daardoor is de kuil iets dieper en blijft er meer water in staan.
Ook dat wordt er weer uitgereden + wat zand. enz. enz.
Laat het pad iets naar een kant aflopen, dus iets schuin maken, dan ben je van de plassen af en dus ook de kuilen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gebroken steenpuin is voor dit soort bospaden niet echt de oplossing, hier in het dorp hebben ze alle bospaden heraangelegd met gebroken betonpuin sinds dien zijn alle problemen van de baan, geen kuilen meer.