Gaat mijjn stokroos nog 2 jaar bloeien of maar 1 jaar?

De stokroos is een 2-jarige plant. Ik heb verleden jaar een paar zaadjes gezaaid. Dit jaar kwam de plant op maar de bloeitijd was al voorbij. De plant bleef dan ook laag en droeg geen bloemen. Gaat hij nu alleen in 2011 bloeien of ook in 2012?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.2K

Het beste antwoord

Heel veel tweejarige planten zijn eigenlijk niet tweejarig, na het zaaien vormen deze planten een bladrozet, plat op de grond, pas als dit bladrozet groot genoeg is, gaat hij doorschieten en zal gaan bloeien.
heb je laat gezaaid, ook dan zullen ze het tweede jaar niet bloeien, omdat de bladrozet nog te klein is, maar soms als je ze vroeg in het voorjaar zaait en alles zit mee, dan kunnen ze soms ook het eerste jaar al bloeien.
Indien de planten in arme of droge grond staan, kan het twee , drie jaar duren voordat ze bloeien, soms nog langer.
Stokrozen zijn eigenlijk geen echte tweejarige planten, omdat ze na de bloei vaak nog een jaar mee gaan, terwijl de meeste tweejarige na de bloei dood gaan.
Ze staan het liefst tegen een zonnige warme muur.
Wil je ieder jaar bloeiende stokrozen hebben , dan zou je ieder jaar moeten zaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hij is 2 jarig zolas je zegt. dat betekent dat hij nu al een jaar gegroeid heeft en volgend jaar bloeit, in 2011dus, als je in 2012 bloeiende stokrozen wilt zul je ze volgend jaar moeten planten
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij groeit hier pas een paar maanden; vanaf augustus. Ik schreef toch al dat hij pas ná de bloeitijd opkwam.
anneliez
13 jaar geleden
dat maakt niet uit voor die plant
Inderdaad al in 2011 omdat hij dit jaar al groeide.
In 2012 krijg je wel bloemen, maar dan aan de plant die in 2011 bloeide en zn zaden op de grond liet vallen - of die jij dan weer op tijd in de grond hebt gestopt. Meestal krijg je elk jaar bloemen als je eenmaal stokrozen hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf stokrozen sinds vorig jaar, maar volgens mij bloeien ze na 2 jaar en blijven ze daarna terug komen. afgelopen winter was bijzonder streng, en het leek of ze bevroren waren. maar toen de temperaturen stegen kwamen ze weer op. ze bloeiden volop in juni/juli. daarna heb ik ze gekortwiekt. ze begonnen vervolgens opnieuw te groeien en ook weer te bloeien (doen ze nu nog, maar dat zal moren wel afgelopen zijn, want het gaat vannacht vriezen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 jaar nadat je de zaadjes zaait krijg je bloemen