Welk dier maakt zulke rode bobbeltjes op bladeren?

De bultjes zijn plm 2 tot 3 mm groot.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zo te zien zitten ze op een jonge esdoorn

Picture for question
9 jaar geleden
in: Tuin
26.7K

Het beste antwoord

Het dier dat die rode bobbeltjes (gallen) op de bladeren van deze esdoorn maakt heet Aceria macrorhyncha, de gallen veroorzaakt door deze plantenetende galmijt worden Acaroceciden genoemd.
Galmijten kunnen virussen overbrengen van plant naar plant...

Toegevoegd na 2 minuten:
Aceria macrorhyncha (= Artacris) is een zeer algemene soort op de Gewone esdoorn, Acer pseudoplatanus. Meestal vormt zich een groep pukkeltjes op de bovenzijde van het blad welke rood gekleurd zijn. De opening zit aan de onderzijde van het blad. De gal wordt in het Verenigd Koninkrijk in twee soorten gesplitst: Aceria cephaloneus (minder dan 3 mm hoog) en A. macrorhynchus (tot 6 mm hoog). In Nederland worden de gallen beschreven onder verschillende verschijningsvormen en is de gal 0,25 tot 3 mm hoog.
Z512099
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bedoel je Rode erwtengal? Die wordt veroorzaakt door de Rode erwtengalwesp. De gal verschijnt meestal eind mei-begin juni aan de onderkant van het blad van zomereik en wintereik. Jong is de gal helderrood en glanzend. Bij het ouder worden wordt de kleur steeds bruiner.
Amadea
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Het heeft er wel wat van maar mijn boom is geen eik en de bultjes zijn kleiner en minder mooi rond als op de foto in je bron
Het is een gal aantasting, ziet er erg leuk uit en is in de Esdoorn zeer algemeen.
Bij deze soort is het de galmijt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Eddijst, vindt u bijv. sterroetdauw er ook leuk uitzien? ;)
Die galmijt zou ik persoonlijk, net als sterroetdauw, namelijk liever kwijt dan rijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sterroetdauw is een schimmel die er vies uit ziet, veel gallen zien er leuk uit en sommige zelfs erg mooi ( rozengal).
Niets in de natuur is perfect, alles heeft invloed op alles.
Neem de natuur zoals hij is, dan doe je het zelfde met de mens.
Veel geneeskrachtige planten zijn ook niet echt mooi, sommige gewoon lelijk, maar hun geneeskracht is wel mooi, heel bijzonder zelfs en zeer waardevol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor uw toelichting, Eddijst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kwam misschien een beetje kribbig over, was niet de bedoeling zo hoor. je was even de bekende druppel............ Gr. Ed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
die de emmer deed overlopen.