mijn tomatenplant is erg aan het schimmelen, maar heeft heel veel groente kersentomaatjes die nergens last van hebben. Kan ik ze narijpen en dan eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (4)

Ik zou de groene tomaatjes aan de plant laten uitrijpen. Schimmel op de bladeren is eigenlijk niet schadelijk voor de tomaatjes zelf en deze zijn dus nog gewoon eetbaar.

Weet je ook wat voor schimmel het is? Meeldauw bijvoorbeeld zit alleen maar op het blad, en niet erin. Ook al zouden de tomaten ook meeldauw hebben, dan zijn ze nog steeds zonder problemen te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaten moet je nog regelmatig bijmesten!
Heb je ze in een kas staan, dan dag en nacht de deur/ramen open.
Lucht je niet voldoende, dan krijg je allerlei schimmelziektes.
Heb je ze buiten staan, dan is het voor een deel door het natte weer en opnieuw te weinig voeding in de grond.
Laat de tomaatjes maar aan de plant zitten en knip alle schimmelbladen er af, niet afplukken, die worden nooit meer rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de tomatenplanten niet de gevreesde phytophtera hebben maar een gewone schimmelziekte op het blad hebben, dan mag je van onder af aan rustig alle bladeren van de tomatenplanten verwijderen (naar onder toe afbreken is het beste) totdat aan de bovenkant van de plant weer goede bladeren zitten. De tomaten worden vanzelf rood en de plant blijft gewoon doorgroeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vorig jaar hetzelfde probleem, heb toen trosjes eraf gehaald en aan de waslijn laten narijpen. De oogst, haha, is helaas compleet mislukt. Dus laat ze dan maar liever aan de plant zitten.