Zijn wormpjes en soort larven in een courgettebloem schadelijk voor de vrucht of de plant ?

Aan mijn courgette zat een bruine bloem die begon weg te rotten,toen ik deze aanraakte kwamen er witte beestjes en wormpjes uit. De bloem was al helemaal bruin en klein geworden en mijn courgette was al ongeveer 10 cm. Het is een stevoge goed bevruchte courgette die helemaal groen is, geen bruine plekken. Kan iemand vertellen of dit erg is ?
Misschien is 1 bloem met beestjes niet erg maar als ik in 1 bloem al veel beestjes had dan denk ik dat vele andere bloemen zullen volgen.
Is er ook een manier om dit te voorkomen ?
Lang niet alle bloemen raken bevrucht dus die vallen er gauw af. Moet ik die allemaal weghalen ?

Mijn planten:
Ik heb 6 planten dicht op elkaar staan en ze leveren elke dag allemaal wel 1 tot 3 bloemen. Ze staan niet in de tuin maar ze zijn geplant in 3 potten. Verder hebben ze volgensmij geen 1 ziekte. Groene bladeren,groene vruchten en flinke bloemen. Er is geen bruin plekje op de vruchten en tot nu toe is er nog geen 1 gaan rotten. Verder werden alle bloemen bruin aan de vrucht maar vielen er daarna af. Heb er nog geen larven ingevonden tot vanochtend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mvg, pinda

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Vooral met nat weer is het slim om de bloem(resten) weg te halen om de vrucht te beschermen. Als de vrucht gaaf is, hoef je je geen zorgen te maken. De beestjes hebben het blijkbaar op de rottende bloem gemunt.

Maar, of het erg is en wat je er tegen moet doen hangt uiteindelijk HELEMAAL af van wat voor beestjes dit zijn. Kun je een foto maken? Niet met bestrijdingsmiddelen in de weer gaan als het niet echt nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine witte vliegjes ... deze misschien: http://databank.groenkennisnet.nl/kaswittevlieg.htm Hoewel die meer op de bladeren zitten. De wormpjes kan zo niet thuisbrengen. Misschien larven van de fruitvlieg? nl.wikipedia.org/wiki/Bananenvlieg Nu ja, als de vruchten niet aangetast zijn, en de beesten niet op de planten zitten zou ik me niet teveel zorgen maken. Goed om de bloemen na de bevruchting weg te halen, vooral bij nat weer.

Andere antwoorden (2)

Of het schadelijk voor de vruchten zelf is weet ik niet, maar het lijkt me zeker schadelijk voor de plant, met als gevolg minder oogst. Spruzit is een biologisch bestrijdingsmiddel dat misschien de oplossing kan bieden. (Of handmatig alle beestjes verwijderen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Courgette zijn planten die erg groot worden, reken op 1 m2.!
Ze moeten volle zon, veel water en veel voeding.
Er komen twee soorten bloemen aan, mannelijke en vrouwelijke.
de mannetjes vallen er weer af en de vrouwelijke vormen als het goed is vruchten.
Dit soort planten te dicht op elkaar, te weinig zon en in een pot is eigenlijk niet goed, dus krijg je vrijwel altijd geen goede vruchten.
De vruchten gaan dan aan de top rotten, worden later geel en vallen af.
de larfjes hebben hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een courgette plant mag geen enkele verstoring hebben in zijn groei.
Is dat wel zo, dan gaan de jonge vruchten dood en rotten vanaf de punt van de vrucht waar de bloem zit/ zat.
Mogelijk komen daarna pas de wormpjes en niet andersom.
In mijn groentetuin, zie ik dit ook vaak gebeuren, als het een tijdje te droog weer is, of als ik vergeet te sproeien.
Slakken kan je bestrijden met het niet giftige slakkenkorrels van Ecostyle
In potten zetten is zeer kwetsbaar, bij warm droog weer met veel wind, moet je dan wel 3x per dag water geven en iedere week vloeibare mest.