Hoe kan ik het beste Bijen in vogelnestje verwijderen?

Ik heb een bijennestje in mijn vogelhuisje. Ik wil de bijen weg hebben, maar ik ga ze niet dood maken (mag ook niet ze zijn beschermd). Hoe kan ik dat het beste doen? Ik zat zelf te denken om 'm open te zetten met het klepje en dan het gaatje dicht te doen. Maar gaan ze dan weg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewone bijen? Dan kan je een imker contacteren, die haalt ze voor je weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja gratis en hij is er blij mee.
Ritsuka
9 jaar geleden
precies ja, bel een imker

Het beste antwoord

De kans is groot, dat het hommels zijn.
Voor een wespennest is het nog te vroeg.
Voor bijen trouwens ook, die gaan pas zwermen in de zomer.
Zou nog kunnen wilde bijen, er zijn nogal wat soorten.
Maar bijna zeker zijn het hommels.
Ik zou wachten tot donker, dan met een stukje plakband de opening afplakken en kan je het vogelkastje verplaatsen.
Maar nog beter is er van te genieten, een hommelnest in eigen tuin, komt niet veel voor, is zelfs best zeldzaam en ze doen niets, zolang je ze niet verstoort.
Maar verwijderen en het nestje laten hangen is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn inderdaad hommels, nu ik wat beter heb gekeken. Ik denk dat ik het huisje toch maar ga verplaatsen want wij hebben kleine kinderen en alle buren ook. Verder heb ik er geen last van, maar ik wil geen risico voor de kinderen nemen. Bedankt voor de antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Als het inderdaad bijen zijn kan je het beste even googelen op de woorden imker en je woonplaats. Dan kan je een imker vragen om het nest te verwijderen. Zij zijn de enigen die dat deskundig en diervriendelijk kunnen. Niet zelf gaan proberen, dat kan gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben bang dat het geen bijen zijn die in je vogelhuisje zitten, maar dat het wespen zijn. Mochten het wel bijen zijn dan moet je dus inderdaad een imker benaderen die de bijen meeneemt. Als het dus wespen zijn dan kan de imker deze ook meenemen, maar hij zal ze liever ter plaatse verwijderen, want als wespen worden geplaagd dan zijn ze zeer agressief.