Dank u zeer! Daar was ik bang voor. Maar helaas zitten er ook zwarte puntjes (die bewegen) op sommige bladeren en worden een aantal bladeren geel. Hoe kunnen we dat dan verklaren?
Dat ziet er uit als een doodgewoon spinnetje. Het is in elk geval geen spint ; die is kleiner en heeft kortere pootjes.
Gewoon even met de plumeau er langs en weg is-ie.
Dank u zeer! Daar was ik bang voor. Maar helaas zitten er ook zwarte puntjes (die bewegen) op sommige bladeren en worden een aantal bladeren geel. Hoe kunnen we dat dan verklaren?
15 augustus 2016 10:40
Zwarte puntjes die bewegen ? Dat zouden wel eens luizen of trips kunnen zijn (waar die spin op afgekomen is, en dan zou ik hem lekker laten zitten).
Zorg dat je plant niet te warm en niet te koud staat, niet op de tocht, niet in de volle zon, geef voldoende maar niet teveel water, en meer kun je eigenlijk niet doen.
Is hij echt aangetast, dan kun je hem beter wegdoen, voor hij AL je planten aansteekt. Je kunt proberen de plant te behandelen met groene zeep en spiritus, maar trips is helaas voor heel veel giffen immuun geworden. Om te voorkomen is het belangrijk dat de luchtvochtigheid in je huis hoog is , en regelmatig sproeien.
Het lijkt mij een spin. Het is niet ongezond voor je peper plant om de spin te laten zitten. De spin kan zelfs beschermen tegen luis. Dus gewoon lekker laten zitten. Zeker zolang de spinnendraden controleerbaar blijven.