Hoe start ik met een nieuwe vijver?

Hallo,

Ik ben een leek op het gebied van vijvers.

Nu wil ik graag een nieuwe vijver plaatsen in de tuin (liefst met visjes&planten), een Ubbink start 150. Een niet al te grote.

Wat heb ik nodig om een goede start te maken met mijn vijver? Welke planten? Moeten er korrels of andere zaken op de bodem gelegd worden? Is een fonteintje noodzakelijk?

Ik heb op diverse forums/websites gekeken, maar daar wordt je overspoeld met informatie als leek. Hierdoor heb ik geen idee meer wat er nu echt belangrijk is.

Hopelijk kan iemand bij op weg helpen. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Het maken van een vijver met een kant en klare vijver bak lijkt heel makkelijk. Maar vergis je niet hoor, het is lastiger dan het lijkt. Op de website van karwei staat een handig klusadvies voor vijverbakken. Goede simpele uitleg. Alleen voor de inrichting zou ik me ergens anders laten adviseren.

80 Cm is inderdaad wel een minimum diepte voor vissen, anders heb je een hoop moeite in de winter om alles in leven te houden. Onder de bak moet een flinke laag zand komen, om te voorkomen dat, wanneer je niet helemaal waterpas gegraven hebt, je bak wegzakt, scheef zakt of zelfs gaat scheuren.
Als alles eenmaal in de grond zit en gevuld is, is het het beste om de planten er in te doen en dan goed te wachten tot het water weer helemaal helder is. Als je vissen wilt is water beroering noodzakelijk voor de zuurstof in het water. Dus een borrelaar, een rondpompend filter of een fonteintje.

Als je voor een bakje zonder vissen gaat, hoef je niet perse een fonteintje of filter te hebben. Wel is het dan zeker noodzaak om onder andere wat zuurstofplantjes in het water te houden! Zoals eerder gezegd, waterpest, krabbenscheer en dergelijke. Anders wordt het een bakje met zwart, dood water waar hooguit de muggen hun larven laten zwemmen en verder niets!

Wat wel heel belangrijk is voor je zelf, plan je vijver niet in de buurt van bladverliezende bomen en grote struiken, dan ligt je vijver elke herfst vol met bladeren!

Je vijver zou een pareltje in je tuin kunnen en moeten worden, dus neem de tijd en geef de vijver ook de tijd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik zou eerst een water dichte 'kleed' aan de binnenkant maken, bij de interatuin hebben ze heel veel water planten en vissen, vraag het daar! zij weten altijd wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je begint met een goed boek te kopen over de aanleg van vijvers. Het is namelijk een hele klus en als je verkeerde maten aanhoudt, is het niet een,twee,drie veranderd.

De diepte in het midden moet 80 cm zijn, zodat de vissen in de winter kunnen overleven. Die 80 cm moet in overeenstemming zijn met de breedte en lengte van de vijver, zodat er een natuurlijk geheel ontstaat.

De ligging moet op een goede plek in de tuin zijn, want vol in de zon is niet aan te raden.

Je kunt werken met vijverdoek, maar ook een cementen bak maken die waterdicht moet zijn (uiteraard). Al deze mogelijkheden worden je in een goed boek voorgeschoteld.

Neem de tijd, want ook het water zal eerst goed moeten zijn voordat je er vissen in kunt laten zwemmen. Zelfs op de vissen moet je studeren, want niet alles kan bij elkaar en de meeste mensen nemen te veel vis, zodat de vijver snel vervuilt.

Het Ada Hofman vijverboek is een aanrader.
ISBN 90 215 9323 8
Uitgeverij Kosmos
Ivana
10 jaar geleden
De vijver Ubbink 150 die je noemt heeft maar 40 cm diepte, is niet genoeg om vissen in te overwinteren ( moet minstens 80 cm diep zijn). Dus die visjes moet je voor de winter eruit halen, in een aquarium onderbrengen. Die voorgevormde vijver heeft verschillende niveaus waar je allerlei planten op kunt plaatsen liefst in een mandje, doe er ook veel hoornblad, waterpest en misschien krabbescheer in, deze planten scheiden stoffen af die algen weghouden. Een fontein is niet echt nodig, wel een bijpassende filter, de zaak die de vijver verkoopt heeft die ook.
Ik zou geen korrels op de bodem leggen, alles in mandjes of los-drijvend, zo kan je de planten gemakkelijk manipuleren. Trap niet in de val van veel vissen te kopen, een 6-tal goudvisjes lijkt me meer dan genoeg, denk eraan : die worden groot, die groeien. Als je het bij weinig vissen houdt, gaat je water proper, helder blijven en ziekten blijven weg.
Als het water in de vijver enkele weken staat, met de planten, doe dán pas de vissen erin. Later als de fascinatie blijft en vele ervaring rijker, zul je een grotere vijver willen, nu is het beter zo eenvoudig mogelijk te beginnen. Zorg ook dat de vijver niet teveel zon krijgt, lees veel boeken over het onderwerp, vraag ook in de vijverzaak zoveel mogelijk informatie en tips.
Succes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat ik ook interessant vind: in Ekeren-Antwerpen heb je een vijverzaak, waar je jaarlijks gratis je waterwaarden ( de zuurtegraad, de hardheid, nitriet enzv.) moogt laten meten, zij geven je dan advies als je die wat moet bijsturen. Zo'n vijverspecialist in uw geburen kan heel nuttig zijn.
Z512099
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Die waterwaarden meten ze in iedere vijverzaak geheel gratis.
Als je een voorgevormde vijver koopt, zorg dan dat hij WATERPAS ligt, anders is het geen gezicht en stroomt hij bij regen altijd aan één kant over.
Ivana
10 jaar geleden
Die min is niet van mij hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goudvissen zijn voor iedere vijverliefhebber uitdenboze, zijn veel te vervuilend. kies voor vissen die echt in een vijver thuishoren. wat betreft een voorgevormd bassin; uitgraven zal geen probleem zijn, bak erin maar dan komt het, waterpas stellen, vullen maar ook aanvullen met grond en aanwateren van die grond anders kan de bak gaan verschuiven en ligt niet meer waterpas. dus niet te snel willen zijn.
Z512099
10 jaar geleden
Je kan je vijver tijdens de wintermaanden verwarmen, in combinatie met isolerende platen moet dat te doen zijn. Dan kunnen je vissen erin blijven, nogmaals, hou het bij weinig vissen, voeder zeer matig tot bijna niet en hou de vijver uit de zon: die 150 liter gaan dan te snel en teveel opwarmen. Je kunt je vissen binnen laten overwinteren in een aquarium, liefst een meterbak, hoe groter hoe beter, tweedehands betaal je voor zo'n bak de helft minder. In aquariumspeciaalzaken hebben ze gewoonlijk waterpest en hoornblad, koop daar flinke bossen van, die houden het water gezond en bieden de vissen schuilgelegenheid, je kunt ze laten drijven of verzwaren met een steen, in tuincentra en vijverzaken hebben ze op dit moment ook veel oeverplanten waarmee je de vijver langs de rand kan aankleden.
Een fonteintje of waterval is niet noodzakelijk, maar samen met de filter doen ze het water circuleren en dat is altijd gunstig.
Bovendien houden veel mensen van het geluid van kabbelend water, zij vinden dat rustgevend.