hoe paren slakken?

ik vroeg me af hoe deze slijmerige slome vrienden het doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo: http://www.quest.nl/artikel/hoe-heeft-een-slak-seks

Het beste antwoord

De slakken 'bedreigen' elkaar met een liefdespijl. De liefdespijl is een scherpe pijl. Die pijlen worden alleen gemaakt door seksueel volwassen dieren en worden gebruikt als onderdeel van het baltsritueel, vóór de daadwerkelijke paring plaatsvindt.
De pijlen zijn vrij groot in vergelijking met de grootte van de slak. Vóór de paring proberen de slakken een (of meer) pijlen in de andere slak te 'schieten'. De pijl vliegt niet door de lucht om zijn doel te bereiken, in plaats daarvan komt hij in het lichaam van de andere slak als ze in contact met elkaar komen.
Slakken zijn Simultaan hermafrodiet, dat betekent mannetje en vrouwtje tegelijk. Er zijn wel meer vormen van hermafrodiet zijn. Zo zijn muiltjes een soort schelp ook tweeslachtig maar daar verandert een mannetje langzaam in een vrouwtje. De slakken op de foto zijn dus mannetje en vrouwtje tegelijk en bevruchten elkaar ook op hetzelfde moment.
Als slakken met elkaar paren en sperma overdragen kan dat sperma twee kanten op. Het kan in het spermaoverdrachtorgaan komen waarna het, als de eitjes rijp zijn voor bevruchting, wordt gebruikt. Het overgrote deel van de sperma komt echter in het verteringsorgaan waar het wordt afgebroken
Voor de (wederzijdse) spermaoverdracht doorboren slakken de huid van hun partner met een pijl van kalk waarop een slijm zit dat in het bloed van de partnerslak komt. In dat slijm zit een stof die in het bloed van de ontvanger zorgt dat de weg naar het verteringsorgaan nauwer wordt. De pijl zorgt er dus voor dat het sperma een grotere overlevingskans heeft.
De eigenlijke paring van de slakken gaat ook merkwaardig, de geslachtsorganen zitten aan de zijkant, rechts, vlak achter de kop. De liefdespijl zit vlak achter de kop rechts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankje:) nu kan ik iedereen vermaken met het verhaal hoe slakken het doen :)

Andere antwoorden (1)

Een goede omschrijving van de techniek.

Maar ik vul nog aan met
De twee slakken 'kijken' elkaar aan en gaan soms wel enkele centimeter rechter staan.
Hun voeten komen tegen elkaar. Zo kunnen hun geslachtsorganen elkaar raken.
Ze glibberen ook een beetje heen en weer.
Eigenlijk een heel mooi zicht.
en verder...
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. :)