Waarom moet mos uit het gazon? Wat is er tegen mos in de plaats van gazon?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niks moet, als jij mos wilt, lekker laten zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mos is mooi! Ik zou willen dat dat rotgras eens verdween uit mijn paardenbloemen-mosveldje ;-)

Het beste antwoord

Omdat de belangrijkste oorzaak van mosgroei een slechte groei van het gras zelf is.
Deze gebrekkige groei wordt meestal veroorzaakt door een slechte zuurgraad (pH) en/of een onaangepaste voedingstoestand van de bodem.
En als je het mos z'n gang laat gaan, dan zal dat het gras gaan overwoekeren. Dan heb je geen gazon meer, maar schrale zure mosgrond.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (3)

Omdat mos als onkruid gezien wordt, en het dus niet algemeen aanvaard is als je onkruid in je tuin hebt. Maar het is wel lekker zacht aan je blote voeten, en het is ook groen, dus als je niet de behoefte hebt om je iets aan te trekken van de mening van anderen, en niet wil blijven ploeteren om het weg te krijgen, lekker laten staan
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en je hoeft het niet te maaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, bijna niet.
Een nadeel van mos is o.a. dat het dood gaat als je er over loopt. Er komen daardoor snel lelijke plekken in je groene veldje. Dit kan zelfs gebeuren als er regelmatig een kat over loopt. (bron: tuinman)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ergens in de afgelopen eeuwen is het gazon ontstaan zoals wij die nu kennen.
In de laatste 50 jaar is men steeds meer gaan begrijpen, wat te doen voor een mooi groen gazon.
Er kwamen richtlijnen en adviezen.
Bemestingsplannen, grondonderzoeken enz.
Zo kwam men tot een optimaal gazon.
In dat gazon, moesten de juiste grassoorten groeien, geen onkruid groeien, geen mos en het moest altijd mooi groen zijn van kleur.
Als het niet voldeed aan al die voorwaarden, dan was het gazon verwaarloosd en het woord verwaarloosd, klinkt niet fijn.
Men heeft jaren lang tegen elkaar gezegd dat een verwaarloost gazon er niet uit ziet, het is armoedig en uitermate lelijk!
Maar is dat ook zo?

Hier in Zeeland zie ik vaak gazonnetjes vol met bloeiend madeliefjes.
Of vol met verwilderde prachtig bloeiende primula's.
Of vol met paars bloeiende Maarts viooltjes.
Of vol met helder groen mos.
Dus doe of laat met je gazon wat je zelf wilt en denk daarbij aan sommige Japanse tuinen waar ze er van alles aan doen, om zo mooi mogelijk mos te krijgen.
Mos is ook mooi!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
PLUS