Olijf boompje en olijven?

Ik heb een Olijfboom die 20 jaar oud is, op welke leeftijd kan de broom olijfen geven? en krijg ik dan groene, of zwarte olijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
38.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nederlandse klimaat is niet zo ideaal voor olijfbomen. Als je vruchten eraan krijgt (na een jaar of 2) worden ze vaak niet rijp genoeg. En ze zullen ook niet lekker smaken (maar van de boom af smaken olijven nooit lekker, ze moeten eerst ingemaakt worden om een zachtere structuur te verkrijgen).

Het beste antwoord

Olijfbomen zijn subtropisch en houden van milde winters en droge zomers. Takken sterven af bij temperaturen beneden de -2° C. en hele bomen sterven bij vorst beneden de -15° C. Olijfbomen groeien idealiter in klimaatzones 10 en 11. Sommige varianten zijn bestand tegen kou en verdragen zone 9 (gem. vorst nacht dag temp. -7/-1 °C) of zelfs 8 (gem. vorst nacht/dagtemp. -12/-7 °C). Nederland ligt voor het grootste deel in klimaatzone 8, maar het oostelijk deel van Nederland ligt in klimaatzone 7 (gemiddelde nacht / dag temperatuur (-18/-12 °C). De soort olijfboom is daarom in Nederland allesbepalend. In Nederland is het dan ook het veiligst olijfbomen als kuipplant te houden. Dagen aanhoudende strenge vorst of een harde vrieswind doodt een (niet geharde) olijfboom of brengt ernstige schade toe. Maar een al wat oudere diepgewortelde boom zal bij vorstschade opnieuw jonge scheuten ontwikkelen.

Het is mogelijk dat de olijfboom ook in Nederland vruchten geeft. Echter alleen bij een warm voorjaar en een mooie nazomer zal dat het geval zijn.
Aan dezelfde olijfboom groeien groene én zwarte olijven. Dat is geen kwestie van soort, maar van het tijdstip van oogsten. De groene olijf is in september/oktober rijp om te plukken. Laat men ze langer hangen, dan worden ze donkerder van kleur. Onrijpe olijven zijn groen en bitter van smaak. Rijpe olijven zijn zwart, diep bruin of paars van kleur en worden zachter er smaakvoller.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het goed is geeft een olijfboom na een paar jaar z'n eerste vruchten. Je hebt heel veel soorten. Maar meestal zijn de olijven eerst groen en een paar maanden later worden ze donker. Bij de olijfteelt heb je dan ook een eerste (groene) oogst en een late oogst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je olijf kan al als een dun sprietje olijven krijgen. Dus dat zou zeker geen probleem moeten zijn. Je moet de olijf wel koel en droog overwinteren. Anders vormt de plant geen knoppen.

De olijf (Olea Europea) geeft beide. Als je jonge olijven pakt zijn ze groen, welke met tijd doorrijpen naar zwart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een olijfboom kan na 5 jaar vruchten geven. De groene
olijven zijn eigenlijk onrijpe vruchten, de zwarte zijn zachter en stekker van smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de olijfboom niet wordt gesnoeid zullen de twijgen lang en dun uitgroeien. Als aan een twijg 4-6 bladparen zijn gegroeid kunt u de knopjes “nijpen”. Hou wel in de gaten in welke richting de knopjes wijzen. Nijp de scheuten tot boven een knop die de goede kant opwijst. Op die manier bepaalt u zelf de richting waarin de plant groeit. Hou het midden van de kruin luchtig en verwijder verticaal groeiende en kruisende takken. Knip de kleine scheuten onderaan de stam weg.

Hou er voorts rekening mee, dat alleen de twijgjes van twee jaar en ouder de bloeiplaats zijn voor de bloesem en later de olijf. De leeftijd van de boom of struik is daarvoor niet bepalend, alleen de leeftijd van de twijgen."Olijfbomen laten zich overigens gemakkelijk snoeien.

Ik heb er zelf eentje een jaar of twintig, en heb geloof ik in al die tijd één armzalig olijfje gezien. Wel bloesem.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komen er ook wel eens duiven langs,die met de twijgjes aan de haal gaan,of was dat éénmalig?
AWM
13 jaar geleden
Daar heb ik nooit op gelet :)
Wel onlangs zat er een groene papegaai naast, die je normaliter alleen in tropische regenwouden hoort te zien.
Zal wel ontsnapt zijn bij de buren...