Welke orchidee is dit?

15 jaar geleden door iemand uit Chili meegenomen, nu voor de eerste keer in bloei. 1 bloem per stengel, bloeit 1 dag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een mooie

Het beste antwoord

Dat is een 'walking iris'. Toevallig heb ik 'm zelf ook. Officiële naam is Neomarica gracilis. Het blad waar de bloem uitkwam groeit langer uit, en komt door de zwaartekracht verderop naar de grond. Daar groeit dan een nieuw plantje uit, en zo breidt dat steeds verder uit. Zodoende dat ie de naam "wandelende iris" heeft.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijzonder dat je zelf deze bijzonder plant ook hebt en er de naam van wist, ik kwam niet verder dan Iris.
De bloem lijkt veel op de stinkende lis +
Amadea
10 jaar geleden
Mijn ouders hadden 'm gekregen van familie uit Zuid-Afrika, en ik heb er op een gegeven moment een stek van meegenomen.

Andere antwoorden (1)

Het is 100 % zeker geen orchidee.
De bloem en blad heeft alle kenmerken van een Iris.
Hier zijn er echter heel veel soorten van.
Maar vooral in de tropen, zijn er ook soorten die fam. zijn van de iris.
En er erg veel op lijken.
In ons land is er de Tigridia, die ook maar een dag bloeit.
Deze wordt ook wel tijgerbloem genoemd , komen ook uit een warm land.