Wat is deze aantasting (zie foto) op mijn rozen, en zijn ze nog te redden?

Ze staan nu twee jaar op een plek waar eerder rozen hebben gestaan en zijn duidelijk aangetast door rozenmoeheid omdat ze ook erg weinig bloeien en futloos zijn. Ik wil ze nu eigenlijk nog wel een keer verplanten, en heb daarvoor Mycorrhizal Fungi van Davis Austen aangeschaft. Maar ik vraag mij nu wel af of dit nog wel nut heeft met hoe ze er nu uitzien. Zijn deze rozen nog te redden, en zo ja, hoe kan ik dit dan het beste doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Uw David Austin-rozen kunt u nu nog verplaatsen naar een plek waar het zonnig en luchtig is, en waar de grond voedselrijk en goed gedraineerd is.
Door de zon en de wind zullen de bladeren snel opdrogen en zullen schimmels minder kans krijgen, best kunt u de rozen toch nog preventief hiertegen behandelen omdat David Austin-rozen (hoe mooi de bloemen ook zijn) bevattelijk zijn voor meeldauw en sterreroetdauw.
Snoei de zieke delen weg tot op drie ogen en plant ze zeker niet op een plek waar al rozen hebben gestaan.
Omdat rozen lange wortels hebben, zult u een diep gat moeten graven. U mag de wortels enigszins insnoeien, maar de resterende wortels moeten vrij, recht omlaag in het gat kunnen hangen.
Dit moet dus dieper zijn dan de resterende lengte van de wortels . Wanneer de wortels rond in het gat komen te liggen zal de roos tijden lang slecht groeien.
De oude gewoonte om de grond in het plantgat met oude koemest te verrijken wordt niet veel meer toegepast. Er zijn al te veel wortels in mest weggeschimmeld.
Wel is het mogelijk om de grond in het plantgat met grondverbeteringsmiddelen of speciale rozenmest in korrelvorm te verwennen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zelf laat ik de roos liever op eigen kracht wortels vormen en mest pas na het eerste groeiseizoen.
De hoogte waarop de struik de grond ingaat , is van groot belang voor een goede groei. De meeste rozen zijn geënt. Men heeft een takje of oog van het door u gekozen ras aan een goed groeiende onderstam laten vastgroeien. De plaats waar de twee rozen aan elkaar zitten noemt men de entplaats of veredelingsplaats. Deze is soms verdikt en daar dan ook aan te herkennen.
Voor het planten bestaat een trucje om de entplaats op precies de juiste hoogte te krijgen:laat de wortels van de roos in het plantgat hangenen vul dit met uw ene hand aan met aarde, terwijl u met uw andere hand de roos in positie houdt. Duw nu de grond rond de wortels aan . Omdat de struik daardoor meezakt , moet u die tegelijkertijd iets omhoogtrekken. Zorg er daarbij voor dat de entplaats precies op maaiveldhoogte komt ( de hoogte van het omringende grondoppervlak). Is dit gelukt , trap de aarde rond de struik dan stevig, maar voorzichtig aan. Daarbij zakt de entplaats net onder de oppervlakte en dat is de ideale plek voor de veredelingsplaats. Is de grond droog , giet dan een emmer water bij de voet van de struik en vul de inzakkende grond aan.
Alvast succes gewenst.

Toegevoegd na 36 minuten:
De foto toont mossen, op een betere plaats hebben die geen kans.
Z512099
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Pulk zoveel mossen voorzichtig weg van de roos, eigenlijk zijn ze niet bedreigend, maar een teken van een slechte plek. Spoel de wortels niet af, plant de rozen op de beste zonnigste plaats in uw tuin, waar eerder nog geen rozen hebben gestaan, als u het product van Austin gebruikt mag u het niet mengen met een ander product.
Dit mocht niet in het antwoord: ik ben allang afgestapt van de Austin Rozen, er zijn nu moderne rozen met nog veel mooiere, ouderwetse bloemen, die veel en veel gezonder zijn.

Andere antwoorden (1)

Op jouw rozen zitten korstmossen.
Oorzaak hiervan is een zeer slechte groei van de rozen.
Dit kan komen doordat de rozen geen kalk hebben gehad.
Te zure grond staan.
Maar vooral door te weinig meststoffen.

Rozen planten op grond waar al rozen hebben gestaan is niet echt slim, bijna altijd krijg je last van aaltjesziekte.
De rozen nu rooien, alle takken afsnoeien tot10 cm boven de oculatie en voldoende diep planten op verse grond, liefst op een winderige plek in de volle zon.
Vanaf het planten regelmatig bijmesten( 2 tot3x per seizoen) in de winter kalk en je rozen zullen totaal herstellen en deze zomer normaal weer gaan bloeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Ik denk dat kalk in de winter ook de structuur van de grond verbetert.