bloemenzaad binnenshuis zaaien?

Ik wil bloemenzaad binnenshuis zaaien dit doe ik in de vensterbank.
nu is het licht nog niet zo sterk waardoor de plantjes "naar het licht rijken en erg iel zijn. Nu heb ik nog wat grolux tl lampen van mijn aquarium kan ik daarmee wat extra gloeilicht toevoegen om mijn plantjes wat gezonder op te laten groeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Als je bloemen of iets anders binnen wilt zaaien en opkweken, wat ik zelf ook vaak doe, dan moet je zeker geen bakjes voor de raam of onder extra licht zetten zodat de zaden extra snel kiemen en opgroeien, want dan gaat alles veel te snel, de bloemsteeltjes worden te lang en de plantjes vallen om. Het beste kun je in een bakje alles zaaien en zorgen dat het directe zonlicht er niet bij kan en dat de temperatuur in die kamer niet te hoog wordt. Alles zal nu wel langzamer kiemen en de plantjes zullen veel minder snel groeien, maar de plantjes worden wel veel sterker en als het lente wordt buiten en de nachtvorsten blijven weg, dan heb je toch al mooie plantjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is echt een zinloze actie.
Dit soort kweken kan alleen maar in een verwarmde kas.
Het licht binnen is maar 10 % van het licht buiten!
Zo ergens tussen 10 en 14 uur. is er redelijk licht binnen.
Dat komt dat de zon te laag aan de hemel staat.
En de lengte van het daglicht te kort is.
Maar als je voldoende licht er boven gaat hangen en dat per dag voor veel uren lang, pas dan kan het lukken.
Maar jouw gekweekte plantjes ( ridderspoor denk ik ) kunnen niet naar buiten voor half mei!! ( mogelijk begin mei)
En dan verbranden je plantjes door het zonlicht.
Dat is meer dan 10 weken dat je plantjes nu nog binnen moeten staan.
Ik heb het je in die andere vraag ook al uit gelegd.
Het gaat zo niet!!
Verder vragen hier heeft geen enkele zijn, het gaat niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo eddijst, Bedankt voor je reactie .
Het gaat hier niet over ridderspoor, daarvoor neem ik je te zeer serieus en zaai pas over 3 maanden in de volle grond. Het gaat hier over eenjarig bloemenzaad wat wel op de vensterbank voor te kweken is en later buiten afharden en op de definitieve plaats te planten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien je een verwarmd tuinkasje zou bezitten, ben je goed bezig, want de kwekers zijn nu ook aan het zaaien en oppotten.
Maar in een kasje heb je van alle kanten licht, vooral van boven.
dat mis je in huis.
De kweker kweekt de plant tot hij in bloei staat en verkoopt hem dan.
In huis kom je nooit zo ver, de planten gaan rekken en rekken.
dat wordt echt niets, of je moet speciale groeilampen aanschaffen, die ze ook gebruiken om marihuana te kweken, ja dan kan het ook op zolder, of in de kelderkast enz.
Weet je wat je doet, zaai vanaf nu iedere maand een beetje in huis op de vensterbank, volg het hele proces en leer er van, dan laat je mij weten hoe het is gegaan, goed?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Eddijst, ik heb hetzelfde probleem. Als ik in maart zaai (eenjarige bloemen) dan worden ze iel en rekken naar het licht. Maar als ik in april of nog later zaai, dan zijn mijn plantjes nog erg klein als ze in mei naar buiten mogen, en bloeien ze pas in juli.
Ik heb de keus tussen binnenshuis (20 graden) of een balkonkasje (sterk wisselende temperatuur) van metalen steunen met doorzichtige folie, niet geïsoleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja het blijft gewoon erg lastig, daarom is het veel makkelijker wat later te zaaien en dan direct buiten.
Dan blijven de plantjes kort en gedrongen.
En uiteindelijk ben je niet eens zo veel later, want voordat de binnen gezaaide plantjes uiteindelijk zijn afgehard en weer groeien en bloeien, is het ook al bijna zomer.