Hoe kan je effectief de grond van je tuin ontdoen van stenen en worstels (filteren)?

We hebben een huis gekocht met behoorlijk wat tuin. De tuin staat vol met struiken, planten, bodembedekkers etc.
We willen er een mooie grasmat op leggen, maar met alle (kleine) wortels etc. is dat natuurlijk geen goed begin.

Eigenlijk zou ik een machine willen huren die aarde en vuil van elkaar scheid. Ik denk dan aan een soort cementmolen met allemaal gaatjes.. het zand valt erdoorheen, de steentjes en wortels blijven achter..
Maar mijn google-poging, om ergens een dergelijk apparaat te huren, liep op niets uit.

Iemand een waardevol idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
13.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Twee vuilcontainers huren en een graafmachientje. Eén container met wapeningstaal en kippengaas, land afgraven en filteren boven die container, alles wat niet door het kippengaas valt in die andere container kiepen. Leuk maar omslachtig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zoekt is een schudzeef.
http://link.marktplaats.nl/m899660632
https://www.youtube.com/watch?v=Zpx71wLt7PE
Ik weet niet of ze in Nederland te huur zijn. Een trommelzeef (zoals je beschrijft) kan ook, maar die zijn duurder. De meeste zooi zit meestal niet zo diep:
Diep omscheppen (graafmachine)
egaliseren (grondfrees)
en dan harken om de toplaag schoon te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het makkelijkste is een paar decimeter afgraven en nieuwe grond erin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20 cm en een behoorlijke tuin kan heel veel grond betekenen:
stel 10 bij 10, dan heb je het al over 20m3
Afvoer grond: 700.- (20m3 container)
aanvoer: 500,- (logestort)
En meer werk dan omspitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt allemaal. De reactie van Jackd vind ik vooral erg goed :).
Dat youtube filmpje, zoiets zoek ik. Mooi om te weten dat dat dus blijkbaar een schudzeef heet. Ennuh de tuin/toekomstige grasmat is 10m bij 15m dus 'even afgraven' is niet zomaar de eerste/goedkoopste oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boor gaten in een speciekuip, dan kun je daarin het grind en wortels zeven, zodat dit gescheiden wordt van de grond. Dit moet je dan wel minimaal met z'n tweeën doen ivm het gewicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jackd en wat denk je als je moet gaan afgraven, zeven en weer terug storten? Als je het niet grondig aanpakt (alles eruit en nieuw erin) blijft het gewoon een zooitje (eigen ervaring). Je moet eens naar die tuinprogramma's kijken, die beginnen ook altijd met alles eerst te slopen voordat ze gaan bouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou een kraantje huren kost 140 euro voor een dag. Dan houdt ik bij de rekensom van Jackd nog 1060 euro over voor een zeef...
Dat dacht ik er van :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog:
Die programma besteden veel geld en dat doen ze o.a. zodat kijkers ook veel uit gaan geven bij hun sponsors. Zeven doe je op de plek waar je het zand weer nodig hebt.
Je graaft een klein stukje af, daar zet je de zeef neer en zo verder. Waar denk je trouwens waar de tuingrond vandaan komt die je inkoopt? Zeker weten dat het schoon is weet je nooit, altijd een kans dat je zevenblad o.i.d. mee krijgt. Als de kwaliteit van je grond goed is, zou ik deze nooit weg doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ps. als je ergens een goeie zeef te huur vindt, wil je mij het adres dan geven? (kan hier of via pb)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik erger me altijd aan (tuin) programma's die alles weggooien wat nog goed was, alleen om de hele tuin vol te gooien met reuze grote natuurstenen tegels en een grote barbecue. Zeer slecht voor het milieu.

Het beste antwoord

Het is voldoende om de toplaag, ca. 30 cm te ontdoen van grote stenen en wortels, en dan frezen, bemesting, graszoden plaatsen en in het begin voldoende water geven..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

iemand met een mini graver laten komen en alles 1 m diep omspitten.
Ga je er bij staan en haalt direct alle grote wortels en stenen uit de grond.
let op!
Kleinere stenen en grind in de grond zijn erg goed voor de planten groeien de structuur van de grond.
In Ostenrijk bestaat de grond voor het grootste deel uit stenen en toch groeien miljoenen bomen en struiken.
Alleen de toplaag wat schoner houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dan laat ik liever schoon zand komen.
Zoals ik heb omschreven het gaat niet enkel om grote wortels... er zitten miljoenmiljard kliene worstels van bodembedekkers in. Die haal je er niet met de hand uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Advies van een vakman. Ik zou het niet in de wind slaan. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
;) nou in dat geval wil ik je het adres wel geven :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je spit met een minigraver, zijn vrijwel alle kleine worteltjes diep onder gespit/
Mochten er toch nog worteltjes in de toplaag zitten, dan hebben ze geen kans op overleven in je nieuwe gazon
En leg je graszoden al helemaal niet.
Je hebt een zeer vreemd idee in je kop wat betreft de grond.
Het maakt niets uit wat er uiteindelijk in de ondergond aanwezig is.
Belangrijk voor een goed gazon is de grondbewerking ( voldoende diep) minstens een halve meter diep
e.v.t. kalk toevoegen als de grond te zuur is.
En de juiste bemesting toepassen, ook later.
na het spitten de grond goed aantrappen ( niet rollen! )
En heel goed egaliseren.
De juiste grondbewerking is dus zeer belangrijk.
Wil je er een laag schone grond op doen, dan heb je minstens 10 cm dik nodig.
Dat is per 10 M2 dus 1 m3 grond.
100 M2 gazon dus 10 M3 of wel 130 kruiwagens grond!
Maar dan kom je mogelijk veel te hoog uit bij je bestrating en de borders.
Maar goed dit wilde ik even kwijt, je haalt je onnodig veel werk op je hals. ( nooit eerder een tuin gehad? )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pak anders een schep en probeer een klein stukje. Is 1 meter niet een beetje diep?
Hier zit ik dan al op geel zand..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is niets gezegd over de grondsoort, meestal spit men tot een halve meter diep, dieper heeft vaak geen zin.
Op kleigronden met een storende laag of bij nieuwbouwwijken waar de grond is opgehoogd, is het vaak wel nodig om dieper te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vroeg me de reden van de 1 meter af in je 1e zin, vind 0,5 ook wel genoeg, hoewel er altijd uitzonderingen zijn. (omspitten is ook mijn advies in de reacties.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ging er even van uit, dat de grond vol boom en struiken wortels zat.
meestal groeien die tot een meter diep.
Dus dan gelijk alles maar op een meter diep spitten, dan heb je alle wortels wel te pakken.
Maar het probleem zit bij de mand zelf, die wil het liefst alles maar zeven.
is bang dat ook de worteltjes van de bodembedekkers door zijn gras zullen gaan groeien.
Het ligt eraan, als je echt grote tuin hebt dan kun je het met een stenen rooier doen. Maar dan moet stenenrooier met tractor wel in de tuin kunnen komen.

Hier vlak bij zit bedrijf die graszoden teelt, voor ze gaan zaaien rooien ze ook altijd eerst de stenen. Is boven op de Hondsrug, daar zitten allemaal kleine en grote zwerfkeien uit de ijstijd.

zie ook de link, niet als reclame bedoeld, ik ken hele bedrijf niet, maar als voorbeeld.