Houdt 'n kikker een winterslaap in de grond?

Vanmiddag bijna per ongeluk een kikker afgeslacht. Ik was de tuin een beetje aan het omspitten en met een flinke slag de spade in de grond, zag ik iets vreemds wits, zijn buikje dus. Ik pakte hem op en hij was groen, met spikkels en helemaal opgeblazen. Na een minuutje werd hij slanker. Is dit een kikker, leek mij wel, er is geen water in de tuin, bij de buren, 30 meter verderop wel.
Gaat hij nu verder met slapen?
Ik heb de kikker weer teruggelegd en de zoden weer teruggeplaatst met een kier dat ie er weer uit kan. Is dit nu kikker of pad, en gaat hij verder een wintertukje doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.9K

Antwoorden (2)

Padden overwinteren op het land onder een hoop bladeren of in een holletje onder een stapel planken of stenen. Padden kunnen zich ook in losse grond ingraven. Ze doen dat achterwaarts met de achterpoten.
Kikkers kunnen dat niet, die kruipen weg in een kuiltje of een verlaten holletje van een ander dier of op de bodem van vijvers of sloten. Ze moeten er voor zorgen dat het een vochtige plek is, anders drogen ze uit.

Beide diersoorten houden dus een winterslaap, maar de manier waarop is verschillend. Het lijkt mij dat jij een pad in de tuin hebt. Als je zijn holletje goed hersteld hebt kan hij rustig verder slapen tot begin april.
Amadea
10 jaar geleden
Een kikker is vochtig en glad.
Een pad is droog en wrattig.

De bruine kikker komt het meest voor.
Van deze soort overwintert een deel onder water en een deel onder de grond.
De kleur is zeer variabel, maar meestal bruin, vaak met vlekken, strepen of spikkels.

De gewone pad overwintert geheel op het land en heeft nu de kleur van de aarde, ( dus geen groen) waarbij zijn spikkels nu niet duidelijk te zien zijn.

Een pad die vaak wel groen is met een witte buik en stippels is de rugstreeppad, maar die komt niet zo vaak meer voor.
ook hij overwinterd op het land in een meestal zelf gegraven holletje.
Helemaal opgeblazen klopt ook!
Waar woon je, in het duingebied langs de kust komen ze nog regelmatig voor.

Een kikker die wel groen is, is de groene kikker, die voor een heel klein deel op het land overwinterd, maar voor het grootste deel in het water.
De groen kikker heeft vaak spikkels, maar soms vlekken, strepen of juist niets.

Door deze uitzonderlijke zachte winter zijn de gewone padden en de bruine kikker al wakker, nog niet de rugstreeppad.