Mogen de buren zomaar een bouwwerk vastzetten aan de schutting? Kan ik bezwaar maken? en is hier geen vergunning voor nodig?

Onze buren hebben ineens zonder overleg een soort van pergola bouwwerkje laten maken.
Deze staat vastgeschroefd aan de planken die vanaf hun eigen kant zichtbaar zijn (het is een "om en om" schutting).

De schutting staat overigens geheel op onze grond.
En staat zelfs vast aan onze schuur.
De schutting was echter al aanwezig voordat wij de woning kochten "(dus we weten niet wie deze heeft geplaatst.)

Wij hadden zelf plannen om deze schutting te vervangen, omdat de planken aan onze kant los zitten en de palen lichtelijk rot zijn.

Het "pergola-geval" steekt (gok ik) zo'n 60 cm boven de schutting uit (schutting zelf is ca. 1,80 hoog), en de palen zijn tussen de planken geschoven, en dus ook duidelijk aan onze kant zichtbaar.

Kunnen wij hier iets tegen doen?
Mogen wij de schutting (zonder overleg) weghalen?
Hebben de buren hier geen vergunning voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
16K

Het beste antwoord

De schutting staat op jouw grond dus is jouw eigendom. toen je je huis kocht werd jij de nieuwe eigenaar.

per gemeente zijn er wel verschillende richtlijnen voor problemen zoals jij omschrijft. ik woon zelf in den haag en zo uit me hoofd moet een schutting hier wel in overeenstemming zijn met de buren anders moet hij minimaal een halve meter in me eigen tuin staan...

maar praat er eens met de buren over. als er nou niet met ze te praten valt bel dan eens naar de gemeente. hun kunnen je vast uitleggen wat de precieze regels zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een schutting op de erfafscheiding kan -volgens mij - alleen in onderling overleg. Normaal moet je en stukje tussen grens en afscheiding ovethouden. je kan 's kijken op de site van bouw- en woningtoezicht. Hierin staat wat wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag inderdaad niet zomaar, zeker niet zonder overleg.

De sjiekste manier is, nu het eenmaal is gebeurt, toch even de buren erop aanspreken. En dan vriendelijk, zoiets als: Leuk die pergola, alleen waren wij van plan om de schutting te vervangen, dus was het prettig geweest als jullie dit in overleg hadden gedaan, dan hadden we samen wat kunnen bedenken. Hoe kunnen we dit oplossen? Of laat ze zien dat het aan jullie kant niet echt mooi is.

Ze zouden het in principe weg moeten halen, omdat er geen overleg is geweest. Maar dan heb je wel een burenruzie, en is het dat je waard?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je hier een rel van maken, dan heb je nooit geen vriendelijk buren meer.
Doe je het wel, dan kan je met het recht in eigenhand na veel gezeur en problemen, voor elkaar krijgen dat de paal van de pergola, van je schutting afgeschroefd wordt en iets verplaatst, wettelijk 40 cm. uit de erfafscheiding.
Maar wat is dan je winst?
Geen enkele, alleen maar verlies.
Kijk je kunt het ook zo zien, de pergola is door een bedrijf gezet, die heeft terplaatse bekeken, hoe je het beste de pergola kan bevestigen, zonder dat deze op den duur omwaait richting de buren en dit was de beste oplossing.
Maar je staat wel in je recht!
Ze hadden het met overleg moeten doen, niet dat bedrijf, maar je buren.
En of jij je schutting zo maar weg kunt halen, dat ligt er weer aan waar hij precies staat, is dat precies op de erfafscheiding, dan is dat een gezamelijke schutting, maar ook mogelijk geen gezamelijke schutting, maar een met toestemming van je buren.
Maar ook mogelijk een schutting die geplaatst is op de erfafscheiding, ZONDER toestemming van je buren.
Kijk aan welke kant de mooiste kant ( voorkant) staat, maar dat kun je niet bij alle schuttingen zien.
Ga je de schutting van jullie vervangen, dan zal ik dat wel even in overleg doen met je buren, hou daarmee de eer aan je eigen.