het blad van de ligusterheg ziet er uit alsof het met een kartelschaar bewerkt is wat is dat of welk diertje is daar verantwoordelijk voor?

het ziet er naar uit alsof het blad is wel tien keer een hap uit genomen is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Dat is werk van de behangersbij.
Deze wilde bij, ' knipt' ovale stukjes uit bladeren die leerachtig moeten zijn.
De bij neemt deze mee naar een gevonden of zelfgemaakte gang/ tunneltje, opening, kiertje, en maakt met de blaadjes kamertjes, met in ieder kamertje een eitje en stuifmeel. een volgend stukje blad sluit dit kamertje weer af, dit gaat zo door totdat het hele tunneltje vol is met kamertjes met eitjes en stuifmeel.
Als de eitjes uit komen, eet het larfje de stuifmeel op en gaat daarna verpoppen, om later als nieuwe behangersbij er weer uit te kruipen.
Heel bijzonder is het allerlaatste stukje blad, dat precies moet passen en daarna dichtgeplakt wordt!

Toegevoegd na 8 uur:
Op de foto de schade van de behangersbij, die er mooie stukjes uit de bladeren knipt en bij voorkeur leerachtig of hard blad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste eddijst,
Het blad van de liguster ziet er inderdaad als de foto uit. Wat ik me af vraag hoeveel eitjes legt de behangersbij wel niet?
het is een knap grootstuk dat aangetast is.
Bedankt voor dit beste antwoord. KTJW.

Andere antwoorden (2)

Dat is van een rups, een slak begint ergens op het blad waar ze zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zal de taxuskever zijn,deze komen alleen te voorschijn als het donker is.

Bij biocontrole hebben ze biologische middelen om van deze en ander ongedierte zoals bv naaktslakken volledig af te komen!