Waarom, als je ver weg kunt kijken, is helder blauwe lucht altijd lichter bij de aarde dan daarboven?

Elke dag als ik in de bus zit, rijd ik langs een groot veld. Als de zon schijnt en de lucht is strak blauw, is de lucht dichtbij de aarde (vanaf mijn gezichtspunt) lichter dan wanneer ik naar boven kijk. Hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

De blauwe kleur van de hemel wordt veroorzaakt door Rayleighverstrooiing van zonlicht gecombineerd met andere vormen van verstrooing die een meer of minder witte kleur veroorzaken. Wat we zien is een verzameling strooilicht uit alle lagen van de atmosfeer met als achtergrond de zwarte ruimte.

Het punt is nu, dat jij door een 'dikkere' laag lucht heen kijkt als je naar de horizon kijkt dan als je recht omhoog kijkt. In een dikkere laag lucht wordt meer zonnelicht verstrooid, wat een lichtere luchtkleur veroorzaakt. Wanneer je recht omhoog kijkt zie je licht dat een veel kortere weg door de lucht heeft afgelegd, en daarom nog niet zoveel verstrooiing heeft ondervonden. De zwarte ruimte zie je daar beter dan wanneer je naar de horizon kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doordat er , zéker hier, in ons zeeklimaat, altijd vocht in de lucht zit, waardoor je dus een super-ijle mist hebt, als je in de verte kijkt. In landen met een heel droog klimaat heb je dat een stuk minder, en daar kan je dus ook véél verder kijken. De eerste keer dat ik in Kenya was, was daardoor mijn gevoel voor perspectief helemaal in de war : ik zag, wist ik zéker, een neushoorn : bleek het een wrattenzwijn te zijn, nog niet hálf zo groot....(dikke pret, natuurlijk, bij de driver)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is meer licht, de zon is daar meer aanwezig in die richting... Naar boven is alleen strooilicht en dat is minder helder dan het min of meer directe licht...