Heeft het onkruid winde nut? De meeste planten hebben wel een zeker nut: eetbaar, geneeskrachtig, verfplant. Maar winde?

Op openbare terreinen vind ik m prachtig, maar niet in mijn tuin, grrr. Net dik uur bezig geweest m uit de oever te verwijderen, waar ie groeide in kattestaart, spirea, gulden roede etc.
Kan me wel verbazen over de enorme groeikracht en dacht: zou er iets zijn waar winde nuttig voor is?

Toegevoegd na 2 uur:
De zoete aardappel, familie van winde, zie 1ste antwoord, heb ik geplant, maar die windt zich niet erg op, helaas, die wacht waarschijnlijk op warmte, terwijl de winde type pispot, t nu al prima naar zijn zin heeft. Ergens moet die groeikracht toch goed voor zijn?

Ik weet dat heermoes, ook zo'n leuke, in staat is gif uit diepere lagen naar boven te brengen, kiezel heeft, goed is voor mensen met reumatische aandoeningen en als schuurmiddel gebruikt kan worden.

Maar winde? windethee?

Toegevoegd na 2 uur:
De zoete aardappel, familie van winde, zie 1ste antwoord, heb ik geplant, maar die windt zich niet erg op, helaas, die wacht waarschijnlijk op warmte, terwijl de winde type pispot, t nu al prima naar zijn zin heeft. Ergens moet die groeikracht toch goed voor zijn?

Ik weet dat heermoes, ook zo'n leuke, in staat is gif uit diepere lagen naar boven te brengen, kiezel heeft, goed is voor mensen met reumatische aandoeningen en als schuurmiddel gebruikt kan worden.

Maar winde? windethee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

De akkerwinde (roze-witte bloemen) en de haagwinde (witte bloemen) zijn lastige onkruiden.
De haagwinde is het lastigst, die krijg je alleen weg door ook elk stukje wortelstok weg te halen en/of de grond te verschralen en/of de grond droger te maken. Bijnaam: lievevrouweglazeke, dus mensen vinden de bloemen wel mooi.
De akkerwinde ruikt ook lekker.
Het zijn ook waardplanten voor veel soorten vlinders, dus nut hebben ze zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je toevallig ook welke vlinders?
Ze zijn inderdaad prachtig, de bloemen, als kind was ik er al gefascineerd door. Vooral de zeldzamere akkerwinde met zijn kleinere bloempjes. Die heb ik wel eens aangeplant, maar dat lukte niet.
Bijna elke inheemse plant heeft nut. kun je eten, smeerwortel levert kali, met guldenroede kan je verven, kleefkruid is eetbaar (maar ik vond t niet lekker) fluitekruid en gele lis ook. etc
Van winde heb ik nooit iets kunnen vinden, vandaar mijn vraag:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlinders: De akkerwinde-uil (zeer zeldzaam), de panteruil (zeer zeldzaam), de windepijlstaart, de geblokte stipspanner, de perzikkruiduil.
Verdermotten: Emmelina monodactyla, vijfvingerige vedermot.
Galmijten: Aceria convolvuli oftewel de windemijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laiperd: klopt, die vorm heeft de bloem ook ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardplant voor vlinders is prettig voor de vlinders. Welke zou ik even op moeten zoeken..
Ik kom niet veerder dan de akkerwinde uil, naast de erder genoemde winde pijlstaart. Maakt niet uit, ik zou er wel eens 1 willen zien.. Voor de mens is er niet veel praktische zaken te winden In nood gebruik ik t wel eens als "touw'al breekt het snel. En geniet van de groeikracht, prachtige bloemen, vooral de kleinere akkerwinde met zweem van roze... Mits niet in mijn tuin, haha.

Andere antwoorden (2)

Wat ik zelf weet, is dat het in sommige landen zelfs verboden is (zelf) Winde te planten.
En dit is wat ik kon vinden:

De klimmende winde (Ipomoea tricolor) heeft wereldwijd ongeveer zestienhonderd familieleden. In Nederland treffen we in het wild als verwanten de haagwinde (Calystegia sepium), de zeewinde (Calystegia soldanella) en de akkerwinde (Convolvulus arvensis) aan. Allemaal zijn ze in het algemeen vaak tot enige meters hoog klimmende planten. Naast windende (vandaar de naam), niet of weinig vertakte stengels, vormen ze uitlopers, die zich sterk vertakken en over de grond kruipen tot ze een stevig genoeg voorwerp tegenkomen. Dan duiken ze de grond in, verdikken, vormen wortels die de scheut de grond intrekken, en zenden weer windende stengels omhoog. Dat kan dus niet anders dan een vervelend onkruid zijn, zo zult u opmerken, maar als direct familielid van de klimmende winde heeft de zoete aardappel of bataat (Ipomoea batatus) toch een behoorlijk grote economische waarde, zeker voor de Azteken waarvoor hij een belangrijk voedingsmiddel was.

Het eerste deel van de wetenschappelijke naam, ‘Ipomoea’, is een combinatiewoord uit het Grieks: ‘ipos’ betekent ‘worm’ en ‘homoios’ betekent ‘lijkend op’. Samen zegt het dus iets over de manier van groeien waar de kronkelende stengels, lijkend op wormen, over de bodem groeien. Het tweede deel, ‘tricolor’, betekent ‘driekleurig’ en verklaart de kleur van de bloemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een bij en vele andere diertjes kan een winde zeer nuttig zijn. Als u de winde niet nuttig vindt is dat uw zaak, maar om de vraag zo te stellen vindt u kennelijk de mens het enige wezen wat er toe doet. Een ander dier zou even goed een andere mening over kunnen hebben.

Toegevoegd na 14 uur:
De rups van de windepijlstaart leeft op de winde en de honing (of liever nectar) voedt bijen, hommels, wespen, vliegen en vlinders en als de plant dood gaat wordt hij natuurlijk door microben opgepeuzeld.