Waarom gaat de ene pol lavendel dood en de andere niet?

Ik heb vorig voorjaar nieuwe planten in de tuin gezet. Ik heb van alle soorten drie bij elkaar gezet. Nu gaan er bij twee soorten (waaronder een lavendel) één of twee dood en de andere leeft nog. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
22.7K

Het beste antwoord

Lavendel is een kalkminnaar, misschien is de grond op die plek iets te zuur. De grond moet liefst zanderig zijn, goed doorlatend, ze houden niet zo van natte aarde, er valt hier ook meer regen dan in de Provence.
Nog wat tips:
Op welke plek plant je lavendel?
Lavendel staat graag op zanderige grond die goed waterdoorlatend is. Bestaat je tuin voornamelijk uit kleigrond? Meng dan veel brekerzand door de grond. Lavendel heeft het liefst een plekje in de volle zon. Zorg ervoor dat je lavendel op z'n minst tussen 12.00 en 15.00 uur in de zon staat.
Hoe bemest je lavendel?
Lavendel hoef je niet te bemesten. Sterker nog: het is heel onverstandig lavendel ‘normaal’te bemesten. Gebruik vooral geen bemeste tuinaarde als je de lavendel aanplant. Bemeste tuinaarde is dodelijk voor lavendel.

Maar kalk mag toch wel bij lavendel?
Kalk mag en moet zelfs. Lavendel is een kalkminnende plant. Kalk kun je het beste strooien in het najaar, de winter of het vroege voorjaar. Kalk strooien is niet echt nodig als je lavendel al in kalkrijke klei of in zandgrond staat.
Z512099
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn nogal wat soorten vaste planten die erg gevoelig zijn voor ' natte voeten'.
De kwekers van deze vaste planten gebruiken potgrond.
Omdat deze lang vocht vast kan houden.
Maar staan deze planten op een tuincentrum te nat, ook dan houdt de potgrond al dat te veel aan water vast en gaan er wortels afsterven.
Zo kan het gebeuren dat je planten koopt waarvan de wortels al voor een deel zijn afgestorven. ( kan je niet zo zien)
Bij warm en droog weer is dat geen enkel probleem en zal je er niets aan kunnen zien, maar bij een langere periode van regen, zoals de laatste 3 maanden, dus erg natte grond, gaan juist dat soort planten met slechte wortels als eerste dood.