Kun je alliums (sieruien) nog in het voorjaar de grond in doen?

Dit jaar begint het bloeiseizoen al vroeg. Wij hebben erg veel bloembollen. Nu heb ik over sommige al informatie gezocht op internet. Toen las ik op veel sites, dat je sieruien al in de herfst moet planten. Nu liggen ze bij mij nog in de garage. Als ik ze nu plant, bloeien ze dan nog wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
19.5K

Antwoorden (2)

Over het algemeen wordt aanbevolen om de sieruien (alliums) in het najaar in de grond te doen, dit omdat alliums van een koelere bodem houden. Op de meeste websites over dit onderwerp wordt de najaarsperiode aangehouden als advies doch viel me één uitzondering op, op deze website wordt namelijk ook de lente expliciet aangegeven om de alliums in de grond te doen. www.mijntuin.org/plants/2234-Sierui-Giganteum

Verder is het voorjaar natuurlijk een ruim begrip en omspant zo'n 3 maanden, waarbij logischerwijs de eerste maand gemiddeld een lagere temperatuur heeft, dus meer kans op een koudere bodem. Tevens roert maart zijn staart en doet april wat hij wil, met mogelijk nog wat koude als gevolg.

Kortom, als je het nog wilt doen, zou ik het zo snel mogelijk doen. Gewoon proberen en je ziet vanzelf wel of ze nog opkomen oif niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ze prima nu nog planten, dat is beter dan wachten tot het volgend najaar. De gewone consumptie-ui wordt zowel in het voorjaar (of de late winter) geplant als in het najaar. Planten in het najaat schijnt wel het beste te zijn,