Als je een wortel uit de grond trekt en daarna weer ergens anders in de grond stopt, groeit de wortel dan door of niet meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.8K

Het beste antwoord

Nee, of je moet hem uitgraven, met een mooie kluit. Bij gewoon uit de grond trekken, trek je alle haarworteltjes kapot, en kan de plant geen vocht en voedsel meer opnemen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja hij zal zich een tijdje moeten herstellen maar
dat is heel gewoon.
hij groeit gewoon daar waar hij kan
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf uit wat voor grond je de wortel trekt.

GRONDSOORT
- Trek je de wortel uit droge zandgrond dan zullen de haarwortels heel kunnen blijven.
- Trek je de wortel uit de klei dan is de kans klein dat de haarwortels dat overleven, en dan is de kans voor de plant om verder te groeien ook klein.

AARD VAN DE PLANT
Aan de andere kant zijn er ook plantenwortels die heel erg veel hardhandigheid verdragen.
Zo zal de braamstruik zich door het uittrekken van de wortels niet laten kisten. Als ze nog maar ergens met de "takken" (uitlopers) de grond raakt of bij vocht kan komen zal ze onmiddellijk weer nieuwe wortelen aan maken.

Toegevoegd na 8 minuten:
DE PLANTSOORT WORTEL
Mocht je de wortel van de plantsoort wortel bedoelen; die groeit een beetje door wanneer die uit de grond is gehaald, zolang je er wat aarde omheen laat zitten.
Een dergelijke wortel heeft geen hele lange zijwortels en zou je waarschijnlijk gewoon weer in de aarde terug moeten kunnen zetten waarop die door groeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een stuk wortel uit de grond trekken, die aan een plant of boom heeft vast gezeten zal in de meeste gevallen niet door groeien, omdat de sapstroom van de wortel nergens meer heen kan.
Echter er zijn wel wat soorten struiken en bomen waaruit een stukje wortel toch weer een complete plant kan groeien.
Bij de bomen is de Abeel wel de meest bekende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ! Goeie aanvulling !
Was ik even vergeten, maar hele interessante informatie natuurlijk !
Als je met wortel de waspeen of de winterwortel bedoelt, dan zullen deze wortels het niet overleven en ook niet meer verder groeien, want de haarworteltjes aan de zijkanten zullen verdwijnen. Als je de wortels van bomen en struiken bedoelt dan groeien ze allemaal wel weer aan.