Door de storm zijn veel bomen met wortel en al uit de grond getrokken en omgevallen. Kunnen deze bomen weer rechtop worden gezet en verder groeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7K

Het beste antwoord

Veel bomen hebben behalve veel oppervlakkige wortels, ook wortels direct naar beneden, zoals dennen.
Waait een den om, dan breken een deel van die wortels af en kan de boom niet verder groeien.
Loofbomen waaien vaak om, met een grote wortelkluit er nog aan, zou je deze bomen overeind zetten, dan kunnen ze zeker nog doorgroeien.
Maar dan wel met heel veel steun en kabels om de boom overeind te houden.
Maar dan zou je heel veel kabels en palen nodig hebben, maar het kan dus wel.
Sommige bomen, zoals wilgen en abelen, kunnen nadat ze zijn omgewaaid, gewoon weer door groeien, ook al liggen ze op de grond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja soms werkt dit wel als de wortels nog een beetje heel zijn. Soms zijn de wortels ook te veel kapot gerukt en dan krijgt de boom niet genoeg voeding meer. Dan gaat hij dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de boom en wortelkluit niet teveel beschadigd zijn kan het in theorie wel. Het probleem is alleen dat ze hierdoor instabieler staan, de wortels zullen nog niet heel stevig in de grond verankerd zitten.
In de zomer zou dat wat minder uitmaken, er zijn dan minder stormen (van de 58 zware stormen in de afgelopen jaren waren er 4 in de zomer), dan heeft de boom meer tijd om zich weer te verankeren. In de herfst waait een weer recht opgezette boom bij de volgende storm zo weer om. Of je moet m in een heel diep gat zetten, maar ook dan zal hij instabieler zijn.

Daarnaast vallen bomen niet zomaar om... Misschien waren ze al wat ouder enzo...

dus het kan opzich, maar het lijkt me een gevaarlijk idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en nee,

In theorie zou dat kunnen wanneer je er snel genoeg bij bent. Meestal is het echter zo dat de bomen die tijdens een storm omwaaien al verzwakt waren. Ook beschadigen de haarworteltjes van een boom altijd wanneer deze omvalt, waardoor het weer moeilijker wordt voor de boom om voldoende water op te nemen. In de praktijk zal een boom dit dus vrijwel nooit overleven en daarom wordt dit ook zelden tot nooit gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de zomerstorm van 4 dagen geleden zijn bij mij een pruimenboom en een appelboom omgewaaid. Bij beide wees tweederde van de wortelschijf naar boven met veel afgebroken wortels. De overige wortels zaten nog in de grond maar waren 90 graden verbogen. De pruimenboom stond al 20 jaar op zijn plaats, de appelboom 15 jaar.
Beide bomen zijn na een dag met een mobiele kraan rechtgezet. Het blad ziet er bij beide bomen nog goed fris uit ondanks de hitte (30 gr)
Nu afwachten, maar ik heb er een goed gevoel bij.
Plaatje bij antwoord
9 maanden geleden