wanneer kan ik mijn dahlia's het beste planten?

ze zijn nu al aan het uitlopen, dus ik wil er niet tot half mei mee wachten. ze liggen droog in de kast. Maar het kan nog gaan vriezen. Ik kan ze ook in emmers doen met grond, en buiten zetten, maar dan blijf ik slepen als het toch gaat vriezen, en ik ben bang dat ik ze breek als ik ze dan half mei uit de emmer moet halen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Bewaar ze droog en op lage temperatuur; geen aarde of water dus. Probeer de groei wat af te remmen (ze hebben vermoed ik in de winter waarschijnlijk te warm gelegen). Nu al in aarde en emmers doen betekent dat de uitlopers kapot kunnen gaan. Pas als in mei duidelijk is dat er geen vorst meer komt kunnen ze naar buiten. Alternatief als ze nu toch al te ver uitlopen: doe ze buiten in de grond, maar bedek alles met folie of zeil zodra de grond kouder gaat worden dan een paar graden boven nul of als er nachtvorst dreigt. Als de dahlia's al boven de grond komen: deze afdekken met emmers of grote bloempotten en daaroverheen dan het zeil of het dikke folie (of dekens?!... heb ik ook al eens gedaan!. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als ik een ruimte zou hebben waar ik ze koel en vorstvrij zou kunnen bewaren...
Dan had ik me waarschijnlijk ook enorm uitgeleefd met kuipplanten. Maar helaas vriest het in de schuur, en is het hele huis centraal verwarmd.
voor ons mensen wel erg behaaglijk moet ik zeggen. Daar klaag ik niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb exact dezelfde beperkte mogelijkheid: teveel warme of juist ijskoude ruimtes. Ik heb nu echter al 3 jaar succes gehad door alle dahlia's in dubbele kranten te pakken en dan in de onverwarmde ruimtes te bewaren (o.a de slaapkamer waar raam vrijwel altijd open is). Bij vorst verplaatsen of raam dicht etc. In februari dompel ik ze omdat ze anders te droog worden. Rond 20 april gaan ze uit de kranten en laat ik ze buiten rustig wachten tot 15 mei. Tot nu toe goed gegaan. Een paar jaar geleden zette ik de planten al half april in de grond, maar door nachtvorst ging de helft alsnog dood. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, hier kan ik wat mee.
in kranten heb ik ook een tijdje gedaan, maar eigenlijk deze keer niet. een raam open in de zijkamer wordt hier thuis niet gewaardeerd. De deur moet nl openblijven vanwege de kattenbak op die kamer.

Andere antwoorden (2)

@pokemon

Dahlia's mogen van af half april geplant worden, als er geen kans meer is op nachtvorst.

bron: www.groei.nl/in-de-tuin/blad-site/praktisch-tuinieren/dahlia-planten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de link.
Voor zover ik weet is er tot 15 mei kans op vorst. Vandaar dat ik ze nog niet buiten wilde zetten.
de knollen nu zo licht mogelijk zetten ,anders rekken de nieuwe scheuten heel erg.
Mochten ze toch te lang zijn en breken, dan is dat echt geen ramp, er komen wel nieuwe aan.
De afgebroken scheutjes kan je trouwens erg goed stekken.
Over een dag of 10 kunnen de knollen de grond in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de 100 dagen methode...
Aardappels en knollen rond de honderdste dag (9 april) naar buiten de grond in, dan hebben ze ondergronds zo'n 6 weken om uit te lopen, en komen ze boven de grond net als de ijsheiligen geweest zijn. Helaas zijn ze in de warme zijkamer nu al "bovengronds". Heb ze nu wel vast lichter gezet.