Kan ik een opgaande wilg met 70 cm stamomtrek, omvormen tot een knotwilg?

't schijnt dat er het eerste jaar wel takken aankomen maar die sterven dan weer af...en dat is dus niet de bedoeling...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik je vraag eerst las dacht ik dat is niet echt een strak plan. Maar toen ik goed las en zag dat t om een stamOMTREK van 70 cm ging schrok ik al wat minder :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ging daar ook mee de mist in! ;-)
het is gangbaar dat je het over de diameter hebt, dus kijk je niet verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer wat geleerd...! Ik zal het op de diameter gooien...

Het beste antwoord

70 cm. is wel heel erg dik!
Het is dus een grote boom van meer dan 10 m. hoog.
Er is wel degelijk een risico dat de boom dood gaat.
Dat komt omdat de wortels niet ' weten' dat er geen takken en stammen meer zijn en een grote hoeveelheid sap naar boven stuwen.
De boom kan hierin ' verdrinken' .
Dit kan zelfs in het tweede jaar na het afzagen nog gebeuren.
Takken die heel laat in de zomer/herfst gevormd zijn, willen inderdaad nog wel eens dood gaan, bij te laat afzagen.
Ga je zagen doe het dan nu, dit is de beste tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik niet het beste op 2 meter hoogte nog wat zijtakken laten zitten? In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien er op twee meter wat flinke takken zitten, zou ik die zeker laten zitten, die kan je altijd later nog afzagen.
Het vergroot de kans van slagen, omdat de sapstroom een uitweg heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stam omtrek van 70cm valt wel mee. Zou het zelf niet meer doen. (Vind het toch al jammer van de boom daar niet van) voor de rest ben ik het met je eens. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verkeerd gelezen!zie nu pas '" omtrek"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het proberen...ben benieuwd, zal voor de zekerheid een dikke tak van de wilg in de grond steken, heb ik altijd nog een "kloon"...

Andere antwoorden (2)

Ik heb allerlei wilgen geknot, nooit afstervende takken gehad, dus wat mij betreft gewoon afzagen die handel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij in de buurt wemelt het van de wilgen. Sommige worden zo nu en dan compleet afgezaagd, zodat je alleen nog de dikke stam ziet. Ze lopen gewoon weer uit.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik vind 70 cm helemaal niet veel voor een wilg. Hier zijn die afgezaagde exemplaren veel en veel dikker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had het verkeerd gelezen!
Zie nu pas "omtrek" staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik begreep het begin van je antwoord ook al niet :) Maar eh... Die bomen hier worden echt compleet afgezaagd en na een tijdje zie je daar helemaal niets meer van. De eerste keer dat ik dat zag, schrok ik me dood en begreep niets van die 'bomenmishandeling'. Nu weet ik echter wel beter. Volgens mij zoekt die sapstroom juist een uitweg dmv de vorming van nieuwe takken. Je zult dit echter niet al te vaak zo rigoureus moeten doen, maar één keer kan naar mijn mening zéker. Daarna moet je dan gewoon met meer of mindere regelmaat knotten, dus 1x per jaar of minder. Ik woon aan het water en zowel particulieren als de gemeente doet dat zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bomen die nog nooit zijn geknot, gaan nog al eens het tweede jaar alsnog dood, nooit het eerste jaar.
Zowel bij wilg als populier.
Meestal gaat het gewoon goed.