Kan ik een opgaande wilg met 70 cm stamomtrek, omvormen tot een knotwilg?

't schijnt dat er het eerste jaar wel takken aankomen maar die sterven dan weer af...en dat is dus niet de bedoeling...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

70 cm. is wel heel erg dik! Het is dus een grote boom van meer dan 10 m. hoog. Er is wel degelijk een risico dat de boom dood gaat. Dat komt omdat de wortels niet ' weten' dat er geen takken en stammen meer zijn en een grote hoeveelheid sap naar boven stuwen. De boom kan hierin ' verdrinken' . Dit kan zelfs in het tweede jaar na het afzagen nog gebeuren. Takken die heel laat in de zomer/herfst gevormd zijn, willen inderdaad nog wel eens dood gaan, bij te laat afzagen. Ga je zagen doe het dan nu, dit is de beste tijd.

Ik heb allerlei wilgen geknot, nooit afstervende takken gehad, dus wat mij betreft gewoon afzagen die handel.

Bij mij in de buurt wemelt het van de wilgen. Sommige worden zo nu en dan compleet afgezaagd, zodat je alleen nog de dikke stam ziet. Ze lopen gewoon weer uit. Toegevoegd na 14 minuten: Ik vind 70 cm helemaal niet veel voor een wilg. Hier zijn die afgezaagde exemplaren veel en veel dikker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100