Wat zijn makkelijke wintergroenten om te kweken (in bakken)?

Wanneer al mijn zomerbakken leeg zijn wil ik dit jaar ook graag voor het eerst wat wintergroenten erin proberen te kweken. Ik weet alleen niet wat daar geschikte groenten voor zijn. Ik gebruik zomers speciekuipen en bouwemmers hiervoor en wil deze dan ook graag gebruiken voor de wintergroenten.

Welke groenten zouden hier geschikt voor zijn, en tegen welke tijd ongeveer worden wintergroenten gezaaid/geplant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (4)

Je kan nu nog net boerenkool zetten. Prei is ook een goede. Beide als voorgezaaide planten kopen. De kool vormende koolsoorten zijn wellicht een beetje te laat nu.
Winterpeen gaat ook goed. Witlof is nu te laat om te kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Augustus kun je nog verschillende groentes zaaien:
Boerenkool - Postelein - Radijs - Raapstelen - Sla en
wintersla - Veldsla en spinazie. Deze kun je ook nog in September zaaien, behalve de sla en de raapstelen deze
alleen nog in Augustus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je wintergroente willen zetten in je bakken, dan zal je het nu vlug moeten doen, anders kan het al niet meer, dus is dit echt niets, want je bakken bloeien nu nog vol op, als het goed is, zeker als je nog af en toe bij mest zijn de bakken nog prachtig.
In de herfst als de zomerplanten er uit zijn, is het te laat voor wintergroente, de groei is er dan al uit.
Een hele goede oplossing is, als je in de herfst sierkool in je lege bakken plant, deze zijn al prachtig van kleur en vorm als je ze koopt, maar ongeschikt om er van te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al haast dat ik daar wel op tijd mee moest beginnen, maar zo snel dus nog niet :-/ In dat geval wil ik er wel wat bakken bijkopen want het is toch niet om mijn vriezer vol te hebben ofzo want dat doe ik altijd al wel van de seizoensgroenten die op dat moment in de aanbieding zijn. Maar gewoon voor de leuk om af en toe eens van je eigen terras te kunnen eten. Een moestuin heb ik ook wel gehad, maar dat was niet wat voor mij omdat ik gewoon tèveel dingen leuk vindt om te doen, dus helaas niet genoeg tijd heb om dat allemaal netjes bij te houden. Dat is dan ook de reden waarom ik zoveel mogelijk in bakken wil kweken wat groenten betreft. Overigens heb ik ooit eens een link naar jouw website gezien. Heb je daar niet een forum bij toevallig, waar je over dit soort dingen kan praten? (Weet de link ook niet meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb problemen met internet, kan soms lang duren voordat je antwoord krijgt ( vakantie)
Wat nu nog goed kan in je nieuwe bakken is winterprei planten, winterbloemkool, boerenkool andijvie, sla.
Zaaien: radijs en veldsla.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn site die je bedoelt ging over vijvers en de ander over spirituele zaken, dus niet over groente plantjes.
jammer he!
Als je nu nog wintergroenten wilt planten, dan kun je nog winterpreiplanten zetten, verder ook nog wel boerenkool en spruitenplanten. Verder is ook nog mogelijk late andijvie, en zelfs kun je nu nog proberen om wat boontjes in de grond te stoppen. Dit is ook nog wel mogelijk, en als ze praten over nachtvorst dan dek je ze een nachtje af met wat plastic.