Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe bescherm ik een gipsen mariabeeld die buiten in een grotje staat tegen weersomstandigheden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
17K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Mijn buur maakt als hobby plaasteren (gipsen) beeldjes die hij met bootvernis behandeld om ze weerbestendig te maken.
Je moet ze wel verschillende malen behandelen maar dan houden ze wel verschillende jaren. De oudste die in zijn tuin staan zijn reeds een 20-tal jaar oud en nog steeds als nieuw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik behandel beelden van gips altijd met een transparante vernis die speciaal voor buiten (exterieur) is bestemd. Deze haal je bij de bouwmarkt en kost ongeveer 20 à 25 euro (merk Cetabever blank 003 vind ik persoonlijk het beste qua transparantie en verwerking). Ongeveer 3 dunne lagen er op schilderen met een kwast en dan is het beeld voldoende waterafstotend. Controleer het beeld wel jaarlijks op slijtage want ook de vernis zal op den duur slijten. Maar op deze manier is het eenvoudig te onderhouden zonder dat het beeld zelf beïnvloed qua kleur. Sommige lakken kunnen namelijk een gelige laag achterlaten op je beeld, ook de duurdere. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding