Ik heb buitenverlichting en ik heb de stekker met tijdschakelaar in de stopcontact gestopt van de schuur, krijg ik geen hoge rekening ?

Hij brand alleen in de donker vanwege de tijdschakelaar

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb een foto bij gezet van de verlichting die ik in mijn tuin heb het is niet t zelfde maar ze lijken errg veel daarop, ik heb gekeken wat voor lampjes erin zitten en het zijn echt van die kleine mini lampjes ik heb een foto bij gedaan ik hoop dat jullie me dan meer kunne helpen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op dat zwarte blok staat zeer waarschijnlijk het maximale verbruik.
Als je het zeker wilt weten koop dan een verbruiksmeter stekker. De Aldi had ze vorige week voor 10,- Normaal zijn ze vanaf 15,- te koop.

Antwoorden (2)

De rekening is afhankelijkheid van het aantal Watt van de buitenverlichting en de inschakelduur.
Rekenvoorbeeld: stel de buitenverlichting is 150 W totaal en de inschakelduur is 10 uur per dag: het verbruik per dag is dan 150 X 10 = 1500 Wattuur of wel 1,5 kilowattuur (kWh).
Als op jouw rekening een kWh prijs van € 0,30 staat dan kost het je dus 1,5 X € 0,30 = € 0,45 per dag.
Bedenk dat 's-nachts het lage nachttarief kan gelden, of je het duur of goedkoop vindt moet je zelf maar beslissen...

Toegevoegd na 11 minuten:
De tijdschakelaar zal zelf de hele dag een beetje stroom verbruiken, ongeveer 5 W X 24 uur = 120 Wh of een paar eurocent per dag komt nog bij de berekende som. Een goede tip: neem behalve een tijdschakelaar ook een lichtgevoelige schakelaar: je hoeft dan niet steeds de tijd aan te passen aan de seizoenen. De tijdschakelaar laat je dan alleen de periode diep in de nacht bepalen als de buitenverlichting ook uit mag zijn .

Toegevoegd na 1 uur:
De tijdschakelaar zal zelf de hele dag een beetje stroom verbruiken, ongeveer 5 W X 24 uur = 120 Wh of een paar eurocent per dag komt nog bij de berekende som. Een goede tip: neem behalve een tijdschakelaar ook een lichtgevoelige schakelaar: je hoeft dan niet steeds de tijd aan te passen aan de seizoenen. De tijdschakelaar laat je dan alleen de periode diep in de nacht bepalen als de buitenverlichting ook uit mag zijn .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt de foto gezien van die buitenverlichting die ik ongeveer heb, is dat dus niet erg en klopt je berekening ongeveer met die verlichting ? Zoja hoef ik dus geen trafo te nemen voor de buitenverlichting ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat de lamp in het afgebeelde armatuur kleiner is dan 150 W, je zult dus even het werkelijke wattage van de gebruikte lamp, de werkelijke inschakelduur en de kilowattuurprijs op jouw energierekening in het rekenvoorbeeld in moeten vullen.
In de praktijk zal het bedrag per dag dan veel lager uitvallen.
Een trafo heb je alleen nodig als de gebruikte lamp niet op 230 V werkt, maar zo te zien lijkt dit een armatuur voor een normale (spaar-) lamp, dus geen trafo nodig.
Wel de bedrading zodanig uitvoeren dat vocht geen lekstroom of kortsluiting kan veroorzaken, anders slaat jouw aardlekschakelaar om de haverklap uit...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de lampen wat ik in me tuin heb staan heb ik de bedrading onder de grond gedaan en dat kastje waar dat kleine 2 puntige ding in moet heb ik in de schuur staan samen met de stekker en de schakelaar en de boel :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat wel goed ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleine tweepuntige ding? Kastje? Waarschijnlijk is dat jouw trafo, dan werken de lampen kennelijk op laagspanning. Je hebt dan geen last van lekstroom. Het vermogen moet op de trafo staan, of op de verpakking staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een nieuwe foto geplaatst, dat zwarte kastje echt precies zo lijkt de mijne ook, mijn fontein die ik buiten gebruik heeft ook zoiets, en als jij zegt dat dat mijn trafo is komt het me dan duur te staan ? of word dat dan juist goedkoper ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BTW, Sorry dat ik teveel vraag, ik weet er niet echt veel van, ik weet wel alles van aansluiten :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vragen geen probleem, daar is deze site voor! Kastje is inderdaad transformator.
Hij zorgt voor omzetting "gevaarlijke" netspanning naar veilige laagspanning in ruil voor een klein beetje extra vermogensverlies. De verlichting die je met deze trafo aan kunt sluiten is in de orde van enkele tientallen Watts. (Zie verpakking van verlichtingsinstallatie) doe de sommetjes met de gegevens die je weet en je weet hoe voordelig je uit komt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb net gekeken, er gaat 230 volt in de trafo en uit de trafo komt 12 volt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu is er nog steeds niet veel van te zeggen. We weten nu dat het een 12V systeem is, dat was al te zien op de fotootjes. Nu nog weten wat voor lampje erin zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zitten kleine minilampjes in er staat niks bij
Het hangt ervan af hoeveel lampen erop staan en hoeveel wat die per stuk zijn.
Als je spaarlampen gebruikt of LED zal het meevallen.
Als je een lamp gemiddeld over een jaar 12 uur per dag laat branden van 10 Watt, dan kost je dat 12 x 10 = 120 voor een dag x 365 = 43,800 Watt = afgerond 44 KWh x0,25 cent (ongeveer) = 11 euo per jaar. Dit is een voorbeeld voor een lamp van 10 Watt .je kunt het nu zelf uitrekenen voor de lamp(en) die jij gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
43800 Wattuur.... (Niet: "43,800 Watt")
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, idd. Maar de berekening klopt. Ik had ook wat ipv Watt