hoe slijp ik het best een zeis?

ik werk in een watering, ik doe niets anders dan het maaien van oevers van beken.
Nu slijp ik mijn zeis geregeld met een zeisstrijker maar deze zijn vlug versleten.
Met wat kan ik het beste de zeis scherp houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
13.4K

Het beste antwoord

De zeis werkt het beste als deze vlijmscherp is. Hoewel de in de meeste Nederlandse winkels verkrijgbare zeis met zware metalen steel vaak alleen met een strekel (een met grofkorrelig slijpmateriaal beplakte lat) scherp wordt gehouden, worden de beste resultaten bereikt door de zeis te haren en te wetten. Vroeger werd in plaats van de strekel een wetsteen gebruikt.

Het "haren van de zeis" kan plaatsvinden bij ongeharde maaibladen van hoge kwaliteit ijzer, die in Oost-Europa en Oostenrijk (Teufelskerl) nog wel verkrijgbaar zijn. Het snijvlak van zo'n blad wordt langs de rand naar buiten gedreven met een haarhamer op een haarspit (aambeeld), zodat een dunne rand ontstaat die vlijmscherp is. Hoewel dit erg eenvoudig lijkt, is er voor deze bewerking een behoorlijke vakkennis nodig. Op grote velden, die met de zeis gemaaid werden, was er dikwijls één persoon aanwezig, wiens taak het was constant te "haren".

Gedurende het werk wordt het blad door de maaier zelf regelmatig nagescherpt door de strekel met lange zwaaiende bewegingen vanaf de breedste kant naar de punt te bewegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vroeger, voor de interede van de maaimachines werd een zeis en een zicht gehaard met een zeishamer op een speciaal aambeeldje. In de zomer hoorde je dan op op het platteland overal het getik van de zichthamer.
Zie het instructiefilmpje