ik wil graag bolletjes in huis planten zodat ik over een paar weekjes bloemen krijg,kan dit in deze tijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Heel veel soorten bloembollen , moeten in hun rustperiode een tijd lang een lage temperatuur hebben, pas dan zullen ze gaan uitlopen.
Bij kamertemperatuur blijven ze in hun rustperiode zitten en doen niets, al staan ze een half jaar binnen .
Er zijn binnenkort, bloembollen te koop, die een kunstmatige koude rustperiode hebben gehad, die zullen bij kamertemperatuur dus wel uitlopen en bloeien.
Maar ook die zullen niet al na een paar weekjes gaan bloeien, dat duurt wel wat langer.
Maar je kunt doen. als je wat langer wilt wachten, gewone bloembollen nemen, deze in potten- schalen zetten en in de tuin ingraven.
In februari- maart haal je ze uit de grond en zet ze binnen in het volle licht, deze bloeien dan binnen enkele weken.
Erg leuk om te doen en het lukt vrijwel altijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Let op als u deze bollen koopt dat er ‘geprepareerd (voor kamercultuur)’ op de verpakking staat. Dan hebben ze bij de kweker al een temperatuurbehandeling ondergaan waardoor de bloei kan worden vervroegd naar december in plaats van de normale bloei in maart of april. Meestal staat op de verpakking goed aangegeven hoe u te werk moet gaan, maar hierbij de belangrijkste principes:

Koop de bollen zo gauw ze beschikbaar zijn als u ze in december in bloei wilt hebben. Neem een pot of schaal van tenminste 10 cm hoog. Vul de bodem van de pot met potgrond, plant hierop de bollen en zorg dat de neuzen van de bollen zijn afgedekt met potgrond. Water geven. Zet vervolgens de pot op een koele (liefst) donkere plaats (7-9°C). Dit gedurende een periode van ca. 10 weken. Als de spruiten een lengte van ca. 5 cm hebben, kunnen ze in de huiskamer worden gehaald. In het begin voldoende water geven, vanaf de bloei matig water.
fremar