Welk soort zand kan ik het beste gebruiken voor de bodem van een vijver?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
20K

Het beste antwoord

Wil je niet op het kale folie kijken, dan zou je een paar cm. zand op de bodem kunnen strooien, hoe grover hoe beter.
Is de zandlaag te dik, dan is er grote kans op de vorming van moerasgas dat giftig is.
Maar een goede vijversubstraat heeft toch wel sterk de voorkeur, 3 a 5 cm. dik, dat is dus 30 a 50 l. per m2.
Een goede substraat, laat voldoende zuurstofrijk water door, wat weer goed is voor de juiste bacteriën in de vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je met substraat van die kleine grindjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vijversubstraat is een poreus gesteente, soms een soort van puimsteen of lavasteen ( natuurlijk) soms er speciaal voor gebakken, in allerlei soorten.
Grind is kiezel en is dus nooit poreus, tevens werkt het kiezelzuur wat er in zit, juist tegen de goede bacteriën.

Andere antwoorden (6)

Schelpenzand, heeft mijn vader ook, werkt het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een veel gemaakte fout is het gebruik van gewone grond of, erger nog, van bemeste tuinaarde. Hierin zitten zoveel voedingsstoffen dat er een explosieve algengroei ontstaat. Daarom kunt u beter gezuiverd grind gebruiken. Als u niet van plan bent om vissen in de vijver te houden, dan kunt u ook zand, vermengd met leem, gebruiken.

Op plaatsen waar u planten wilt poten, kunt u speciale vijveraarde gebruiken. Dan moet je een laag hebben van minstens 15 centimeter. De vijveraarde kan het beste met grind afgedekt worden om vervuiling door zanddeeltjes te voorkomen. Een andere optie is om speciale plantmandjes te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klei of veen werkt ook goed. Zit in sommige gebieden in nederland al standaard in de grond, zoals bij ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bodem bepaalt het type vijver samen met de belichting en de diepte. Op zich kun je er gewoon wat diepere grond voor gebruiken die je tijdens het graven hebt gebruikt. Dan heb je automatisch gebiedseigen grond waar de plaatselijke flora goed mee uit de voeten kan. Wil je er karpers in gaan houden dan kan je het beste iets grindachtigs gebruiken want deze vissen zullen continu bodemmateriaal weer in de waterkolom brengen tijdens het voedselzoeken. Bij klei of veenbodems blijft het water dan grijs of bruin. Natuurlijke vijvers bevatten geen vissen en kennen dat probleem niet. Wel is het handig om een wat stevige zware grond te gebruiken voor de tijd dat je wilt gaan baggeren. Als je ervoor kiest nooit te baggeren zal de vijver langzaam verlanden. Als je een veenbodem hebt gebruikt bij de aanleg dan zal je die bodem samen met de bagger weer op de kant werken en dat zal niet de bedoeling zijn.
Schelpenzand werd gesuggereerd en is een prima oplossing maar ook tegelijkertijd een keuze voor een kalkrijke vijver. In een streek met voedselarme bodems is de vijver dan minder natuurlijk dan bij het gebruiken van de grond die er al was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen waarom wil je dat als je planten erin wil zetten gebruik dan manden en verzwaar die met een steen erop zelfde met zuurstof planten je kan ze er los indoen of vast zetten met een steen maar daarvoor heb je geen bodem nodig.dus waarom wil je dit nergens voor nodig erg veel zuurstofplanten erin en je bent al een heel eind op weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een kale bodem lelijk uit zien.
ligt eraan welke vis er in de vijver komt, of je planten in een pot wil zetten of in de grond/op de randen verhoging, en welke waarden van het water de voorkeur (van de vissen) hebben.

heb je karpers erin (goudvissen, koi's etc) kan je kiezen voor kwartsgrind vanwege het graven van de karperachtigen. (planten gaan dan drijven als je ze in de grond hebt staan)

wil je de planten in de grond hebben kan je keizen voor een voedingsbodem waar je een ander substraat opdoet (zoals grind)

scherp zand kan je ook gebruiken maar voor planten is dat niet goed (geen voeding, geen lucht, geen goede bacterie die erin kan groeien)

mocht er iets niet goed zijn aan de waarden van het water kan je bv aan turf denken (zie link)

zo zijn er meer stoffen met bepaalde eigenschappen (link 2)

het ligt er dus helemaal aan wat je wil met je vijver (beplanting en vissen). als je dit helder hebt kan je gerichter zoeken naar een juist substraat (of combinatie)