Wanneer kun je vleestomaten uit de tuin plukken?

Wij hebben een heleboel vleestomaten in de tuin (niet in een kas), maar ze willen maar niet rood worden. Sommige krijgen zelfs aan de onderkant al bruine stukken. Wanneer kun je ze normaal gesproken oogsten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Het beste antwoord

Het simpelste antwoord zou zijn: als ze rijp zijn ;-)
Ergens is het wel zo simpel maar uit je vraag maak ik op dat je ook met verschillende slechte tomaten aan je planten zit.
Die tomaten met die donkere stukken moet je als de wiedeweerga verwijderen, om te vermijden dat dit verdergaat controleer je elke dag de tomaten en van zodra je aan de onderzijde van je tomaten het begin ziet van een bruinzwart plekje knip je ze direct van de plant. Deze tomaten mag je ook niet op je composthoop gooien daar je anders de ziektekiemen volgend jaar terug aan je plantjes voert. Dus in de vuilnisbak met die dingen.
Dat je tomaatjes nog niet rood zijn wil niets zeggen, de tomaten in mijn tuin zijn ook nog niet rijp. Sommige beginnen nu nog maar pas te kleuren.
Mochten de tomaten bij aanvang van de nachtvorst nog niet rijp zijn kan je ze in een koele plaats, waar het ongeveer 15 graden is, laten narijpen.
Ik doe dit in houten bakjes (Ik haal die op de markt bij mijn groenteboer) waarin ik een oude badstoffen handdoek leg en een appel per bakje afdekken met een andere handdoek en dan het volgende bakje. Bij mij werkt dit perfect en ik heb zeer weinig tot geen tomaten die slecht worden, zelfs groene tomaten laat ik zo rijpen. Ik moet wel toegeven dat als je groene tomaten laat rijpen er wel meer kans is dat er tomaten bederven dan als je tomaten reeds begonnen te rijpen in de tuin.
Voor je nu de vraag gaat stellen waarom die appel, is hier het waarom:
De appel "ademt" een gas uit dat het rijpingsproces versnelt. Dit gas is ethyleen soms ook wel eens etheen genoemd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even vermelden dat de smaak van de tomaten die binnen nagerijpt zijn zo goed als niet verschilt van de tomaten die in de tuin zijn gerijpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je waardevolle antwoord! Jammer dat ik de tomaten met bruine plekken weg moet gooien, want het zijn er al behoorlijk veel. Kan ik misschien proberen om deze te laten rijpen op de manier zoals jij vertelt? Apart van de nog goede tomaten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, deze tomaten zijn niet meer te gebruiken en vroeg of laat zullen ze toch beginnen te rotten. Ik heb dit in het verleden ook geprobeerd en steeds was het vergeefse moeite.
Deze plekken worden veroorzaakt door een ziektekiem en daarom moet je ze van zodra je het ziet van de plant verwijderen. Hoe de ziekte officieel heet weet ik niet maar mijn vader noemde het tomatenrotziekte en het gaat als een lopend vuurtje door je aanplant. Dat is namelijk ook de reden dat je al meerdere tomaten hebt die aangetast zijn. Dus van zodra je onderaan je tomaten een bruin-zwart plekje ziet, weg met die tomaat, op deze wijze voorkom je verdere aantasting van je tomaten.
Mocht het je een troost zijn ik heb dit jaar ook al enkele tomaten moeten opofferen maar doordat ik ze direct heb weggehaald is de schade tot nu toe zeer beperkt gebleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb alle verrotte tomaten en takjes verwijdert, hopelijk ben ik nog op tijd. Veel tomaten zien er gelukkig nog goed uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi zo, nog veel succes met je tomaten.
Hopelijk ben je de rottigheid nu de baas, en geen paniek je tomaten zullen nog wel beginnen te rijpen, tot nu toe heb ik ook nog geen rijpe vleestomaten kunnen oogsten. Enkel de San Marzano tomaten heb ik dit jaar al kunnen oogsten en proeven en deze waren zeer lekker en smaakvol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
even een update ter info.
Heb vandaag vastgesteld dat de eerste tomaten beginnen te kleuren.

Andere antwoorden (3)

Oogsten en bewaren
Tomaten worden geplukt door met de duim op het verdikte stukje van het steeltje te drukken, dan breekt de vrucht van het steeltje af. Ook kan er een schaartje gebruikt worden. Tomaten moeten op tijd geoogst worden, wanneer ze al zacht worden of het velletje gaat barsten ben je voor de lekkerste tomaten te laat.

Tomaten die in de winkel gekocht worden worden altijd groen en hard geplukt en zijn dus niet zo rijp als een tomaat uit je eigen tuin. Tomaten horen al wat zacht te zijn als je ze plukt, maar je kunt ze dan niet lang bewaren.

Narijpen
Aan het einde van het seizoen kunnen er nog veel onrijpe tomaten aan de plant hangen. Pluk deze voor de eerste nachtvorst en stop ze in een papieren zak of krant. Leg ze in een kamer waar de temperatuur ongeveer 16 graden is, de vruchten zullen dan binnen enkele dagen tot enkele weken rijpen. Controleer de zak regelmatig en verwijder de rotte exemplaren. Deze tomaten zullen minder lekker zijn dan de tomaten die door de zon zijn gerijpt.
fremar
10 jaar geleden
Vleestomaten zijn in de tuin wat lastiger te kweken.
Eenmaal in september, worden de nachten korter en vochtiger.
Daarmee neemt de kans op tomaten ziektes enorm toe.
Vooral als het ook nog gaat regenen.
Een dakje er boven van plastic folie, voorkomt het ziek worden van tomaten.
Ook nu veel balderen er af knippen en vooral de dieven en toppen.
Als alles goed gaat, beginnen over enkele weken de tomaten te kleuren.
Maar zijn ze al ziek geworden ( bruine plekken) dan zou ik die zieken tomaten maar weg halen, die smaken toch niet.
En de rest laten rijpen onder een afdakje. van plastic folie.
Zijn trouwens kant en klaar te koop ( internet)
Volgend jaar voor buiten gewone tomaten nemen, is wel makkelijker.

Toegevoegd na 1 minuut:
geef ze nog enkele keren vloeibare mest, dat maakt de weerstand van de tomatenplant aanzienlijk beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog nooit problemen gehad met mijn vleestomaten.
Heb verleden jaar voor de lol eens gewogen hoeveel ik van 3 planten afhaalde, op het eind stond de teller op 17,854 kilogram.
Ik moet wel toegeven dat het verleden jaar een uitzonderlijke oogst was. Dit jaar zal het beduidend minder zijn maar ik denk toch tot een kilootje of 10 te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja hoor dat is goed mogelijk, maar ook in de vleestomaten zijn nog veel soorten.
Nog belangrijker is de plaats waar ze groeien, de grondsoort, de hoeveelheid mest die ze geven en vooral nooit te droog.
En zeer belangrijk, het weer in september.
Dus voor mensen die daar niet zo goed in zijn, dan zijn gewone tomaten wat makkelijker.
Zelf heb ik dit jaar een uitzonderlijk goede oogst, veel beter dan vorig jaar, maar ik heb nu andere grond geprobeerd en met succes.
Als de tomaten bruin gaan worden dan hebben ze te veel regen gehad en hebben ze dezelfde ziekte als de aardappelen namelijk phytophtera. Je krijgt geen enkele goede tomaat meer en de enige remedie is de planten met de tomaten opruimen en het volgend jaar de tomatenplanten beschutten tegen de regen.