Hoe kan ik een rhodondendron stekken ?

Ik wil graag een Rhodondendron stekken aangezien de mijne de winter niet heeft overleefd. Ik weet wel een mooie rhodondendron die ik als donor kan gebruiken. Wie weet hoe ik dit het best kan doen en in welke periode van het jaar? Ik heb het 2 maanden geleden als eens geprobeerd met een takje dat ik ingsneden had en daarna in de stekpoeder en vervolgens in stekgrond.
Echter dat wilde niet groeien .Wat heb ik verkeerd gedaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
28.7K

Antwoorden (2)

Er zijn vier manieren om de rhododendron te stekken: zaaien, stekken en afleggen en enten.

Enten: werk van de vakman.

Zaaien: verzamel na de bloei de de zaaddozen als ze bruin zijn. Bewaar in een papieren zak tot ze vanzelf opengaan. Zaai dan in het najaar in een bedje van turf en zand de zaden en houd ze vochtig. Laat ze in de koude bak staan. Na het opkomen verspenen in kleine potjes. Als ze wat groter zijn de top eruit knijpen voor een meer bossige groei.

Stekken: neem van de plant in het najaar een halfrijpe stek. Dit is een stek die dit jaar nog is gegroeid en nog niet is verhout. Zorg dat er een klein hieltje (het stukje waarmee hij aan de moederplant vastzat) aan de stek zit. Knijp de top van de stek eruit. Doop hem in wat stekpoeder (verkrijgbaar bij de tuincentra) en zet de stek in een potje gemengde /turf/bladaarde/zand of koop heidegrond. Zorg wel dat de grond vochtig blijft.

Afleggen: leid een laaghangende tak naar de grond en bedek halverwege met tien centimeter aarde (ongeveer) Veranker de tak stevig met een lus en een pin (tentharing of zoiets) in de bodem. Het uiteinde van de tak moet boven de grond uitsteken. Na 2 tot 3 jaar is de tak beworteld en kun je hem in het voorjaar of najaar afsteken en ergens anders planten.

Afleggen is de meest succesvolste manier. Zaaien en stekken willen nog wel mislukken doordat stekken gaan rotten door schimmels en zaden niet kiemen. Zaadvorming is trouwens bij jonge Rhododendrons niet aan te bevelen. Het put de plant uit. In ieder geval succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stekken zoals hierboven door mariejose beschreven, maar dan wél in een stek-kas of groeibak, voor een constante temperatuur en vochtigheid. Let op of er bij het stekpoeder ook ontsmettingsmiddel toegevoegd is, ter voorkoming van rot.
Hieronder een voorbeeld van een groeibak/kweekkasje.

http://www.rajatrading.nl/nl_NL/products/113/Stekkas/828/Propagator-64-50-met-dimmer-verwarmd.