kan ik in deze tijd van het jaar al lindebomen snoeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.6K

Antwoorden (3)

Linde snoeien in juni
Juni is de perfecte maand om lage zijtakken van de Linde weg te halen. Wel vooropgesteld dat u een mooie hoge stam wilt. Laat daarbij wel de takkraag intact. Zaag bij dikke takken eerst een inkeping aan de onderzijde, zaag daarna pas aan de bovenzijde. Zo voorkomt u dat de tak van de Linde afscheurt. Zaag een tak in eerste instantie op ca. 10 cm van de stam af, daarna pas de stomp die u daarmee heeft veroorzaakt. Let erop dat u voldoende afstand houdt van de stam om de takkraag te sparen.

Het lijkt me dus niet slim om het in deze tijd van het jaar te doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helaas is er over snoeien van struiken en bomen veel tegenstrijdigheid, dus ook op internet!!
Vrijwel alle bomen kan je nu snoeien, dus ook de Lindeboom.
Bijna alle bomen kan je ook in de zomer snoeien, alleen in het vroege voorjaar, zijn er wat uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ klopt
Het platte vlak van een leilinde bijvoorbeeld moet je minimaal één keer per jaar snoeien. Normaal doe je dit tijdens de wintermaanden of in het vroege voorjaar. Lukt het niet in die periode, dan kun je de leilinde ook in de zomermaanden snoeien, zelfs als hij vol in het blad zit. Sommige lindesoorten lopen enorm uit in de zomermaanden. In dat geval is een tweede snoeibeurt nodig. Dit keer hoef je echter niet alles weg te knippen, maar volstaat het om ruim de helft van de twijgen te snoeien.
Jurgen demonstreert in de video hoe je het snoeien van een linde het beste kunt aanpakken.