welke boom heeft bladluis wat plakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Antwoorden (3)

alle bladluis plakt, maar lindebomen scheiden al een plakkerig vocht af zonder luis te hebben, dus misschien bedoel je die.
Ze ruiken wel lekker, maar zet er je auto niet onder
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Het gaat hier om de poep van de bladluis die hele ladingen poep op grond en auto's poepen.
Bladluizen komen vooral voor in lindebomen, maar soms ook in esdoorns, haagbeuken of eikenbomen. Ze produceren honingdauw, een plakkerig vocht. Dat kan vallen op wat eronder staat: auto’s, beplanting en bestrating. De meeste overlast vindt plaats tussen mei en augustus. Dat is afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het koud is, produceren de luizen minder honingdauw, maar als het warmer is, dan worden de luizen extra actief. Gelukkig zijn luizen niet schadelijk voor de volksgezondheid of de boom en wordt de meeste plak bij een regenbui weggespoeld.
10 jaar geleden
Momenteel heb ik 2 pruimenbomen die zwart zien van de bladluis en het is een vieze smerige plakkerige massa. Van deze bomen zal ik dan ook geen pruimen plukken want alles zit onder de vieze zwarte plak. Spuiten is ook geen optie want dan zijn de pruimen ook niet meer te eten.