Wat voor nut hebben slakken?

Dit nav de vraag van @Konijn. In mijn ogen eten slakken alleen maar alle groen op (nou ja, véél groen dan) en hebben ze geen enkel nut. Maar haast alles in de natuur heeft een nuttig aspect dus wat doen slakken dan voor nuttigs?

14 jaar geleden
in: Tuin
19.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel organismen in de natuur profiteren van elkaar, dat is waar. Maar dat wil niet zeggen dat organismen per se bestaan vanwege 'nut'. Daarmee schrijf je een doelgerichtheid toe aan de natuur die er niet is.

Het beste antwoord

Die vraatzuchtige slakken hebben toch een nuttige taak in de tuin: ze ruimen rottend afval, dood blad en kleine dode dieren op. En geen slakken, betekent ook geen voer voor vogels en egels in de tuin. Vooral zanglijsters zijn dol op slakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Slakken zijn goed in voortbestaan, leven als een slak, en dat is nuttig genoeg voor hunzelf.

Voor de mens kan een slak als voedsel dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is erg menselijk om in termen van nut te denken. Alsof er ergens een grote maker zit die allerlei functies heeft bedacht. Dit is natuurlijk niet zo.

In evolutionaire termen moet je kijken naar 'overlevingsstrategien', oftewel: In welke vorm kan een soort overleven.Bij slakken is een kenmerk: Een sterk exoskelet, leven van groen. Omdat ze van heel veel verschillende soorten planten zichzelf kunnen voeden en ze redelijk goed beschermd zijn tegen pikkende dieren EN vaak goed gecamoufleerd, kunnen slakken zich sneller voortplanten dan dat ze gegeten worden / sterven: Ze hebben evolutionair success.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vervolgens leveren slakken natuurlijk voedsel aan allerlei andere dieren. Vogels vinden ze heerlijk als voer voor de jongen.

De piek van de slakken is dan ook in het voorjaar als de planten uitlopen de temperatuur hoog genoge is, maar niet zo hoog dat alles snel uitdroogt. En dat is ook de tijd dat de vogels hun jongen ter wereld brengen.

Mooi he. Alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slakken eten inderdaad veel groen, maar daar zit ook veel onkruid tussen. Ze zijn een belangrijke post in de voedselketen voor diverse vogels, o.a. de lijster is gek op deze slijmerige kruipers. Er zijn ook slakkensoorten die door de mens geconsumeerd worden. Voor meer informatie over slakken, zie onderstaande link.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onkruid, ook alweer zo'n menselijke classificatie op basis van 'nut' waar de natuur zich helemaal niets van aantrekt.
Slakken zijn voedsel voor vogels.

Maar tegelijkertijd vind ik ze ook heerlijk met een beetje knoflook en kruidenboter, gebakken in de roomboter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets in de natuur heeft "nut", het is er gewoon... Welk nut heeft een zonsondergang? Het is er gewoon...

Wat doen slakken voor nuttigs, die eten uit dezelfde voederbak als wij, de groentetuin... Zij nuttigen groenten uit de moestuin... En sommige slakken (escargots) nuttigen wij dan weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je waterslakken die alg eten ,daardoor overleven de vissen. Maar je hebt ook" landslakken" die verwoesten alleen maar ze eten gaten in hosta's en andere planten. Ik heb ze wat vervloekt. Maar ze hebben gewonnen van mij. Ik heb alle soorten Hosta's uit mijn tuin gedaan want het zag er niet uit. Zo jammer. Ze zitten overal in de tuin en heb ik nog weinig nuttigs gezien over deze "landslakken"..ik ben dan ook geen voorstander van gifkorrels die je kunt kopen. Schaaltjes bier neer zetten wat je wel hoort , ik wil geen dier vermoorden dat kan ik ook weer niet. Want het is toch een dier. Dus moet ik maar accepteren dat ze er zijn. En hoop ik ooit het goede nut te horen wat een slak nu eigenlijk opleverd ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige slakkensoorten eten inderdaad planten, maar alleen maar wat soorten planten bij lange na niet al de tuinplanten zoals zo vaak gedacht wordt.
Voor de naaktslakken en de huisjesslak (segrijnslak) zijn vooral de Hosta's en de Afrikaantjes van belang, alleen als er veel slakken zijn en weinig te eten, willen ze nog al eens wat andere plantensoorten eten.
Hosta's groeien slechts 1 maand in een jaar!!!
Dat betekent als er in die maand gaten in de hosta's zitten er de rest van de zomer ze er ook in zitten, het zijn immers de voorjaarsbladeren.(met de gaten)
Slakken zijn vooral de grote opruimers in de natuur( en onder water), omdat de meeste soorten dood en rottend organisch en dierlijk matriaal opruimen.
Slakken zijn tevens een zeer belangrijke voedselbron voor veel dieren, dus uitermate nuttig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slakken zijn soms een plaag,(bijv. in de moestuin). Maar slakken hebben ook een nuttige functie in de natuur. Ze zijn een voedselbron voor vogels en zoogdieren. Er bestaat ook een beschermde slak in Nederland, de wijngaardslak een van de grootste slakken soort die er bestaat .Hij komt vooral voor in Zuid-Limburg op kalkrijke
grond. Wordt door veel mensen als een lekkernij ervaren.
Er bestaan zelf slakken kwekerijen waar deze slak voor
de comsumtie gekweekt word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
rottend afval ,dode bladeren enz.. eten paddenstoelen toch ook?
en vogels hebben toch ook genoeg eten aan insecten en notjes enz..
en egels eten toch ook nog andere dingen?
en slakken doden toch ook honden?