Hoe komt een plant aan zijn stevigheid?

Ik zou graag willen weten hoe een plant aan zijn stevigheid komt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat komt door zijn steel en de wortels

Antwoorden (3)

Dat komt door "turgor".

De celmembraan kan uitzetten, de celwand in principe niet. Turgor wordt veroorzaakt doordat water door osmose de cel in gaat waardoor het celmembraan uitzet. Het effect is enigszins vergelijkbaar met het opblazen van een ballon die zich in een papieren zak bevindt.

Toegevoegd na 25 seconden:
Of heb ik je nu met je huiswerk biologie geholpen?
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad, daarom gaat een plant ook slap hangen als hij te weinig water krijgt :) Waarschijnlijk wel bamibal ;)
Er zit water in de stengel van een plant hierdoor is ie stevig zetaar eens twee planten neer de een geef je wel water de andere niet je zult zien dat de plant die je geen water geeft steeds slapper word
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als aanvulling op het eerste antwoord.
Stengels van planten hebben vaak een zeer bijzondere vorm en zijn juist daarom zo sterk.
b.v. Biezen hebben een volkomen ronde stengel, met in de stengel zelf, allemaal ronde kokertjes, die de stengel van soms wel 2 m lang zo sterk maken.
Ook zijn er planten met vierkante stengels, waarvan de randen juist erg hard zijn.
Er zijn planten met driehoekige stengels, ook die breken vrijwel nooit.
Sommige stengels hebben van binnen allemaal tussenschotjes om de stengel sterk te maken.
Anderen zijn weer hol, met een zeer sterke en harde buitenkern waar veel kiezelzuur in zit in kristalvorm.
Zo heeft iedere plant zijn eigen eigenschappen om overeind te blijven.
Alleen bij te weinig licht, gaat het mis en knakken de planten, stengels en stelen.