Hoe 'level' ik het makkelijkst de grond voor mijn grasveld?

Het gras in mijn tuin, zo'n 12m2 is afgezien van dat het slecht is ook hobbelig, veel kuilen en loopt af.

In het najaar wil nieuws gas inzaaien, maar voor ik dat doe wil ik dat de grond nergens afloopt ofwel het hele grasveldje moet waterpas worden.

Op het oog lijkt me dit een vrij onmogelijke klus.

Zijn er eenvoudige huis-tuin en keuken manieren om te zorgen dat het stukje grond helemaal recht en waterpas is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het moet dus zijn "In het najaar wil ik nieuw gras inzaaien..."

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

Voor een vlak van 12 vierkante meter is het volgende het meest eenvoudig om het veldje helemaal waterpas te maken. De vraag is echter of dat wel handig is, gezien het benodigde afschot, om het water niet tegen je huis of schuur te krijgen.

Maar dit kun je doen:
- Neem oude planken en zet daarmee een opstaande rand om je veldje heen.
- Strooi hier je tuingrond in. Zorg dat er geen brokken meer in zitten.
- Zet nu het veldje onder water.
- De grond gaat, met het weglopen van het water, zelf de laagste punten op zoeken.
- Vul de nieuwe laag aarde aan tot je tevreden bent over de vlakheid van het veld.
- Laat het veld goed drogen.
- Als je nu gaat inzaaien, leg dan planken over het veldje heen, waarop je loopt. Zo krijg je ook geen diepe afdrukken van voeten in het veld.

Is het gras eenmaal goed gegroeid dan houden de wortels het oppervlak wel bij elkaar en kun je er op lopen.

Je hoeft niet te wachten tot de herfst. Het kan nu net zo goed, zo niet beter.

PS; mocht je willen voorkomen dat vogels de zaden opeten, leg er dan vliesdoek over heen. Daardoor kunnen vogels er niet bij en het geeft bovendien een soort broeikas effect waardoor je gras ook nog sneller groeit.

Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Pak een lange lat of plank en egaliseer de grond m.b.v. de waterpas. Een klein beetje aflopen vanaf het huis is juist goed voor de afwatering bij extreme regen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of je mos in je gazon hebt of gehad hebt. Dit zorgt ervoor dat je gazon niet mooi vlak blijft. Even wat uitleg. Mos krijg je vooral als je grond te zuur wordt, meestal veroorzaakt door dennen of coniferen. Mos heeft geen wortel, ligt gewoon op de grond. Wat gebeurt er als het flink vriest? De plaatsen waar geen gras staat (geen wortels zitten) vriezen veel sterker op. Het water in de grond zet uit bij bevriezing. In het voorjaar zullen de plaatsen waar mos stond veel losser van structuur zijn dan waar gras stond (de wortels houden het opvriezen tegen) je gazon wordt hobbelig.
Wat je nieuwe aanleg betreft, vanzelf zal het niet gaan. Eerst ijzersulfaat strooien zodat het mos afsterft. (ik ben in de veronderstelling dat de reden mos is) Dit laatste is een redmiddel, en vergt heel wat werk. Huur een toestel om je grond overal los te maken, het dode mos eraf halen en gaten dichten zo goed jij het kan, anders aan een ander overlaten. Strooi dan overvloedig kalk (beiden zijn niet duur). Liefst in het voorjaar inzaaien en best een mengsel van kalk en meststof samen aanbrengen als het gras goed is geworteld. Je zal ondervinden dat zonder mos je stukje grasland mooi egaal en hard blijft. Ieder voorjaar met de cultivator erdoor en een combinatie van kalk, meststof + eventueel onkruidbestrijding erbij, er overheen gooien. Je zal een prachtig groen tapijt bekomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om je grond egaal te krijgen kan je best links en rechts een koord spannen naar beneden toe, zo zie je perfect wat je doet en waar je blijft. Achteraf aanduwen met een plaat op een paal gevezen, een ijzeren rol is nog beter.

Toegevoegd na 7 uur:
Als waterpas kan je best een doorzichtige luchtslang gebruiken die je vult met water. Zo overbrug je lange afstanden in één keer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan de lat en de waterpas combineren. Als je ergens een latje hebt liggen en je zet de waterpas daar bovenop.

Op een waterpas heb je 2 streepjes zitten, wanneer je het luchtbelletje tegen het ene streepje hebt, dan heb je je gazon bijna helemaal recht en dan stroomt het regenwater van het huis af. Dus het luchtbelletje gaat dan tegen het streepje aanliggen richting je huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe lang moet dat latje wel zijn?
Nodig: een spade en een hark.
Alles 1 spade diep omscheppen en daarna harken maar.
Waterpas of op afschot is leuk, maar vaak zijn er andere dingen belangrijker, zoals bestaande borders of bestrating.

Het kan ook mechanisch met een grondfrees.

Of afwateren nodig is hangt af van de grondsoort, maar er horen nooit plassen op een gazon te staan, water hoort er ook bij extreme regenval niet vanaf te lopen. Bedenk ook dat het dan ergens naartoe moet kunnen. Het hoort er gewoon in te zakken.
Als er nu water op blijft staan zou ik dat meteen aanpakken.

Als je er mest, kalk, turf, zand of iets anders doormengt hangt of van je grond en of het gras nu goed groeit.