heb verschillende clematissen staan, dit jaar nog geen bloem gehad nu worden ze ook stuk voor stuk volledig dor, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Toegevoegd na 12 minuten:
op de uiteinden over een lengte van ongeveer 10 cm zitten zwarte "stipjes" en mieren !
de stipjes vallen bij aanraking gewoon af.
de clematissen die dit vertonen worden geheel dor, zelfs op ene dag !!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je zeker dat het mieren zijn en geen luis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het zijn zéker mieren, doch die zwarte "stipjes" heb ik nog nooit gezien,is misschien luis

Het beste antwoord

Zoals bij veel planten het geval is, kan ook de Clematis last krijgen van bladluizen, meeldauw en spint. Dit komt echter niet zo heel veel en snel voor. Een Clematisziekte waar men wel voor vreest is de zogenaamde verwelkingsziekte. Van het ene op het andere moment is er van een op het oog gezonde rijkbloeiende plant niets anders over dan een bos slappe stengels met dorre bladeren. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een schimmel. Deze schimmel slaat vooral toe als er sprake is van watergebrek vooral net voor de hoofdbloei. Het daarom verstandig om de Clematis en de aarde rondom de plant goed in de gaten te houden en eventueel te voorzien van een extra watergift.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe gaan we onze clematis redden?

1. De plant volledig tot op de grond afsnoeien. Het snoeiafval zeker niet composteren om verdere verspreiding van de ziekte in de tuin te voorkomen.

2. De plant aangieten met Sporgon (20 g/10 liter water - 6 tot 8 liter oplossing/m²).

Hoe proberen we de ziekte te voorkomen?

1. Steeds diep planten. De bovenkant van de kluit mag vlot 10 cm diep onder de grond. Dit bevordert het heruitlopen van nieuwe scheuten na het afsnoeien.
2. Kleinbloemige variëteiten (o.a. viticella-groep) planten, want deze zijn minder gevoelig voor de verwelkingziekte.
3. Wanneer de plaag in de tuin aanwezig is, grootbloemige variëteiten na aanplant preventief behandelen met Sporgon (10 g/10 liter water - 6 tot 8 liter oplossing/m²).