Hoe maak ik van een hazelnoot een hazelnootboom(pje)?

Moet de hazelnoot ongepeld of gepeld de grond in? En hoe moet het daarna verder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Het beste antwoord

De natuur is ons grote voorbeeld, de noten vallen er in de herfst af, vallen op de grond, daarna komt er blad over heen, dat gaat rotten, er komt regen sneeuw en vorst overheen om dan volgend jaar einde van het voorjaar op te komen.

Dus zaaien voor de winter, natuurlijk buiten en met dop en al.
Besef wel, dat een hazelnoot 4 m hoog kan worden en ook 4 m. breed!
En als je er in gaat snoeien er nooit nootjes aan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Ed, mensen vergeten vaak hoe enorm bomen kunnen worden.
+

Andere antwoorden (3)

ongepeld. De noot weet vervolgens zelf prima wanneer het op moet komen. Idealerwijs plant je het op een plek met veel blad, waar niet te veel zon op staat (Maar wel wat) zodat de boel een beetje vochtig blijft voor bij het kiemen. In het voorjaar kan je dan jonge planten verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we een Hazelnoot willen planten moeten we hem eerst een tijdje een koude periode geven. Het zogenaamde stratificeren. Leg de noten in vochtig zand of mos, zet ze daarna buiten (in de winter) of in de ijskast. Bij al te strenge vorst, afdekken met stro of ander materiaal. Als we gaan zaaien, de noten eerst wat afvijlen zodat hij eerder ontkiemt. Hij staat het liefst in een hoge pot, dit i.v.m. de wortelontwikkeling. Zet hem op een warme lichte plaats. Dek dit af met een glasplaat of plastic zakje. Het kan een paar weken duren voordat het opkomt. Als het een plantje wordt, dan op een koelere plaats zetten, het liefst in de volle grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hazelaar is een van de makkelijkste "voortplanters" die wij hier hebben staan. De noten hoeven maar op de grond te vallen en er komt een nieuwe hazelaar uit.
Hoeven we niets voor te doen.

Dus goede vruchtbare grond die vaak vochtig is. En gewoon neerleggen met alles er op en eraan. Regenwormen er bij om lucht in de grond te houden. Wat rottend blad erop voor de voeding later.
En klaar.

De rest wordt gedaan door de natuur.