Kunnen bloeiende kruiden nog gebruikt worden?

Diverse kruiden, waaronder de basilicum, in mijn kruidentuintje staan heerlijk in bloei. De hommels zijn er dol op en ik vind het leuk om de activiteit te zien. Maar... kan ik de kruiden nu nog gewoon in de keuken gebruiken, of is het toch beter de bloemen er uit te knippen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.9K
Rieneke1
10 jaar geleden
Het schijnt beter te zijn om de bloemen eruit te knippen, zaadvorming kost veel energie wat ten koste zou gaan van de smaak van de plant.
Ik kies echter ook liever voor de bijen en hommels, en ik vind de kruiden nog prima bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kan ik dan de helft er uit knippen en de helft laten staan. Eens even over denken...

Het beste antwoord

Voor sommige kruiden is het beter de bloemen te verwijderen en sommige kunnen gebruikt worden.
Basilicum, citroenmelisse, tijm en dragon zijn enkele van de kruiden waarvan de bloeiwijze best verwijderd kan worden daar ze zorgen voor een zeer sterk smaakverschil.
De bloemetjes van salie bijvoorbeeld kan je wel verwerken in een salade maar dan enkel de bloemblaadjes en niet overdrijven. Ook de bloemen van bieslook kan je perfect in een salade verwerken en er zijn er nog wel enkele die zich lenen voor consumptie. Het is vrij eenvoudig om uit te vinden welke wel en welke niet geschikt zijn en dat is eens proeven, bevalt de smaak je en is hij niet te sterk dan kan je ze gerust gebruiken, smaken ze te bitter of te sterk dan kan je ze beter niet gebruiken.
Het is gewoon een kwestie van smaak en wat je al of niet lekker vindt, en dat is altijd nog persoonlijk.