Waar zijn mieren nuttig voor?

Wij hebben ontzettend veel mierennesten rond het huis. In welk opzicht helpen de mieren de rest van de natuur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Mieren vangen en eten onvoorstelbare hoeveelheden insecten, zoals kevers en rupsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze ruimen afval op en ze houden luizen, zie dit citaat van wikipedia:

Veel soorten mieren verzamelen niet alleen voedsel, maar kweken het zelf. Men zou zelfs kunnen zeggen dat een aantal soorten aan een soort landbouw en zelfs veeteelt doet. De zwarte wegmier (Lasius niger) bijvoorbeeld zuigt graag de zoete afscheiding van bladluizen op (honingdauw), en beschermt de luizen tegen vijanden als lieveheersbeestjes met het mierenzuur. Andere soorten gaan nog verder en brengen de luizen naar ondergrondse kamers met plantenwortels. Hier kunnen de luizen ongestoord sappen zuigen en de mieren het honingdauw aftappen.