De tulpenbollen die ik vorig jaar heb laten staan vertonen nu slechts alleen blad en geen knoppen. Wat had ik moeten doen?

Je kunt toch altijd alle bollen van welk soort dan ook in de grond laten zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt nog wel, nog even geduld... het winterseizoen was dan ook erg lang voor de bomen, planten en bloemen....
ItisILeClerc
11 jaar geleden
je bent een maand te vroeg, zelfs de narcissen zijn pas voor de helft in bloei

Het beste antwoord

Sommige tulpensoorten doen het jarenlang, en geven ieder jaar mooie bloemen. Botanische (lage) tulpjes doen het meestal goed.
Andere geven na verloop van tijd enkel nog blad.
Je kan ze direct na de bloei extra bijmesten, dat zou kunnen schelen. Vooral kalium is nodig voor bloemen.
En je hebt ook kans op succes als ze de zomer droog warm en donker doorbrengen, dus binnenshuis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien moet je nog wat geduld hebben, per tulpensoort verschilt het wanneer ze bloeien, je hebt vroege en late soorten, en door het lange winterweer is alles wat verlaat.
Ik weet dat ik mij vorig jaar ook zorgen maakte om mijn tulpen die alleen blad lieten zien, maar later zijn ze toch nog gaan bloeien, en nu bloeit bij mij in de tuin ook nog lang niet alles.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik laat overigens ook altijd al mijn bollen gewoon lekker zitten hoor, tegen de tijd dat ik ze zou moeten rooien staat er alweer allerlei ander spul in bloei dat ik misschien beschadig als ik de bollen rooi.
En zo nu en dan overleeft iets het niet. Krijg ik nog eens wat nieuws...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze niet meer gaan bloeien,heb je ze vorig jaar te vroeg af geknipt.
Je moet ze hele maal laten verdorren,want dan groeit de bol door.
Dat vind ik altijd een nadeel van tulpen,je zit altijd tegen lelijk blad
aan te kijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik laat de bollen ook altijd zitten hoor,maar volgens de regels moet je ze er eigenlijk uit halen.
burgos
11 jaar geleden
De tulpenbollen moeten na de bloei gerooid worden en droog en vorstvrij worden opgeborgen. Vroeg in het voorjaar kun je ze weer poten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tulpenbollen plant je in het najaar en niet in het voorjaar. Ze zijn trouwens winterhard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rooien is wel goed, nadat het blad afgestorven is, zodat ze ene droge, hete zomer meemaken binnenshuis.
in het najaar weer planten
Het zijn 1) of het restant van vorig, geen knop= einde verhaal en in de herfst nieuwe kopen of 2) blad van kleine nieuwe bolletjes, wordt dit jaar ook niks, laten zitten en
weer in de herfst nieuwe bollen kopen.
Volgend jaar , als het blad afgestorven is, oprooien en in het najaar weer planten.

Hoe dan ook dit jaar geen tulpen of koop er een paar in ( bijna)bloei in een pot en plant ze in de tuin.

Toegevoegd na 1 minuut:
bij een lezen restant van vorig "jaar"