als ik nog een deel moet betalen aan een bedrijf, kan ik dan een factuur verlangen?

bedrijf geeft aan een offerte te hebben gemaakt. Hierop staat niet vermeldt of het excl. of incl. BTW is. Bedrijf geeft aan dat het excl. BTW is en wil mij geen factuur geven voor hetgeen dat ik nog moet betalen.

Toegevoegd na 15 minuten:
ik heb het bedrijf al een deel contant betaald en geen factuur ontvangen. Achteraf gezien was dit dus niet slim van mij. Het bedrijf wil mij hiervan geen factuur geven en ook niet van hetgeen dat ik nog moet betalen. Wat kan een bedrijf doen als ik niet betaal omdat ik geen factuur krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (7)

Zonder factuur zou ik niet betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ten zij je al eerder een factuur hebt gekregen met het totaalbedrag waarvan je dus nog een deel moet betalen. In dat geval moet je gewoon betalen en kun je geen nieuwe factuur verlangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bedrijf BTW berekent dan moet het ook een factuur met daarop de BTW geven.

Het zou een mooie boel zijn: stel dat je recht heb om de BTW te verrekenen met jouw eigen bedrijf dan moet je toch kunnen aantonen dat er BTW door jouw leverancier is ingehouden.

Hij ook moet die BTW ook afdragen, in zijn administratie moet een kopie van de factuur opgenomen worden.

Het lijkt er inderdaad op dat hij de offerte mooi zwart wil afrekenen maar dat hij wel onterecht 19% extra in zijn zak wil steken.
Ik zou mij op het standpunt stellen: géén factuur, geen betaling van 19% extra.

Wijs hem bovendien op het feit dat hij bij een offerte ook altijd dient aan te geven of het in- of exclusief BTW is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet alleen dat betalen waarvan je een factuur ontvangen hebt. Een offerte is GEEN factuur.
Dus van het gedeelte wat je al betaald hebt moet je een factuur hebben. En van het restbedrag moet je ook een factuur hebben. De facturen zijn de bewijsstukken voor eventueel garantie of voor de belastingdienst of iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op een factuur moet altijd btw staan (mits het geen intercommunitaire transport of dienst betreft). Jij mag er vanuit gaan dat er in het bedrag btw is opgenomen. willen ze meer hebben, moeten ze een specifieke factuur sturen. Je hoeft officieel gezien deze factuur niet te betalen, het IS nl géén factuur zolang er niet ook btw opstaat.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ze zullen het ter incasso aanbieden aan een incasso bureau, die contact met jou op zal nemen. Aangezien jij kunt aangeven dat de factuur niet rechtsgeldig is, zal het incassobureau niets kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al bij je eerdere vraag werd gezegd: zonder factuur kan het bedrijf niet tot gerechtelijk incasso overgaan.

Je kan dus rustig vragen om een factuur. Na (ik dacht) twee jaar kan dat niet meer.
Ze mogen er niet ineens btw bij doen. Doen ze het wel, betaal dan het bedrag dat volgens jou is overeengekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle overeenkomsten tussen een bedrijf en een particulier worden geacht inclusief BTW te zijn. Als het exclusief BTW is, zal dat nadrukkelijk vermeld dienen te worden.

Daarnaast is het natuurlijk grote onzin dat er geen factuur wordt gegeven, dat klopt van geen kanten. Als er is afgesproken dat er zwart wordt gewerkt, dan gaat dat zonder factuur en zonder btw... maar op basis van wederzijds vertrouwen. Heel raar dat dit bedrijf daar nu op terug komt.

Je kunt gewoon weigeren om de rest nog te betalen totdat je een factuur krijgt die weergeeft wat je overeen bent gekomen.
12 jaar geleden
Offertes aan particulieren worden geacht inclusief BTW te zijn, zie art 38 Wet op de Omzetbelasting.

Als het bedrijf geen factuur wil geven van hetgeen al betaald is en nog betaald moet worden (afgezien van het BTW verhaal) hoeft er niets betaald te worden.
Een bedrijf moet alle inkomsten en uitgaven belastingtechnisch opgeven, er is dus een factuur noodzakelijk voor hun eigen administratie. Willen ze jou geen factuur geven is het redelijk simpel. Een offerte is geen factuur, krijg je geen factuur hoef je dus ook niets te betalen.
Wettelijk gezien gaat het bedrijf dus de mist in als ze dit zo vol blijven houden.