Is dit een (vrouwtjes) korhoen??

Deze vogel zat gisteren in een boom in onze tuin een beetje wezenloos voor zich uit te kijken. Ik dacht eerst aan een fazant, maar het verenkleed is erg donker. Ergens kreeg ik de suggestie dat het een korhoen zou zijn, maar ik dacht dat die alleen in Overijssel voorkomen? Ik woon in West-Brabant (Rijsbergen), aan de rand van een (klein) bos.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (3)

Neen hoor. Bijgaande vogel is een hen van de fazant. Mooi dat die in uw tuin bivakkeert. Waarschijnlijk zoekt ze een nest verblijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Die min is niet van mij hoor!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig.
Zou toch wel de Korhoen (vl.) kunnen zijn. De Korhoen is boller dan de Fazant en bovendien is de fijne streeptekening veel meer kenmerkend voor de Korhoen.
Als je in het Oosten van het land woont (Holten?) dan heb je grote kans dat het een Korhoen is. Alleen in de Oostelijke provincies komen ze nog voor.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen hoor Ivana.
Het is en blijft een fazant hen. Woon zelf bij Holten in de buurt en ga er maar vanuit dat wanneer het een korhoen vrouwtje zou zijn, al die korhoen vrienden uit Holten nu bij u in de tuin staan, ipv naar Finland af te reizen voor het vangen van ....
ps 1 Google fazant hen / afbeelding.
ps 2 ze zijn ZEER smakelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik vind hem toch meer op een Korhoen lijken
-----------------------------------------------------------------------------
http://lauwer.waarneming.nl/soort/info/15?_popup=1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij deze link krijg je gelijk de foto
----------------------------------------------------
http://lauwer.waarneming.nl/foto/view/38755
Ivana
11 jaar geleden
Wim, we zijn het helemaal eens! ;))
Nee, het is toch echt een vrouwtjesfazant.

De twee dames lijken wel enigszins op elkaar, alleen heeft de fazant een langere staart.
Zie onderstaande foto's. Boven is een fazant, onder een korhoen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens moet je ook in Overijssel wel heel erg veel mazzel hebben om er één in het echt tegen te komen.
Meestal zijn de vossen je voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Heb twee jaar geleden nog Korhoenders gezien op de Sallandse Heuvelrug tijdens een dagtocht. Leg die onderste foto nou eens naast de gevraagde foto. Zie je die fijne streeptekening? en de kortere staart?
Nee, ik hoef geen gelijk te hebben, maar.....;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu zitten er wel meer fazanten hier in de buurt, dus die herken ik wel. Maar deze had niet zo'n lange staart, was meer gedrongen, donkerder van kleur en de tekening in de veren was veel veel verfijnder. Ik zou serieus zeggen dat ie meer op plaatje 2 lijkt... Maar gezien 't feit dat ze niet zoveel voorkomen is dat dan misschien wel wishful thinking...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivana: Ik kom minimaal twee keer per week op de Sallandse Heuvelrug en heb die dingen slechts 1x gezien en dat was op een ochtendwandeling rond 6.00 uur. @Ingrid: Ze schijnen ook uitgezet te zijn in Belgie, dus wie weet.
Ivana
11 jaar geleden
Moet eerlijk zijn, mijn jachthond stond ze voor en stootte ze uit. Nee, ze gaat er niet achteraan, staat volkomen onder appèl. Maar tijdens de vlucht zie je heel goed of het de een of de ander is. Zeker omdat de staart ontbreekt (korter is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin April zouden er weer 25 korhoenders vanuit Zweden naar de Sallandse heuvelrug komen, dus als het een beetje meezit kun je ze daar weer tegen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, werkelijk waar zonde van het geld.
Als blijkt dat een dier zich ergens niet kan redden, dan kun je er beter mee stoppen ipv talloze tonnen pompen in "luxe vossenmaaltijden"...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik heb het vogelforum uiteindelijk moeten raadplegen, maar we zijn d'r uit hoor. Het is een goudfazanten-hen. Waarschijnlijk ergens ontsnapt uit een voliere...http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudfazant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze nou daar op die Sallandse heuvelrug die beestjes eerst het idee zouden geven, dat ze welkom zijn, maar daar staan bordjes in de omgeving me daarop: Korhoender weg!