Waarom wordt een gedeelte van onze 10 jaar oude buxushagen in de moestuin plotseling bruin?

Onlangs hebben we de paadjes tussen de perken in de moestuin aangevuld met Ardenner Split. Een week daarvoor heb ik ze nog licht gesproeid met Ecostyle top gun geschikt tegen onkruid op paden en onder heggen.
Als dat de oorzaak zou zijn, waarom dan slechts een gedeelte.
Graag opheldering en liefst ook een remedie om de bruine hagen te redden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Antwoorden (6)

Dit zou wortelrotting als oorzaak kunnen hebben. Vanwege het natte weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan gebeuren als je hebt gesnoeid tijdens felle zon.
Dan kan de heg "verbranden" In dat geval trekt het vanzelf weer bij.

Bemest de buxus niet teveel. Als je teveel mest gebruikt groeit hij te snel en dan kunnen er ook bruine plekken tevoorschijn komen. Een rustig groeiende buxus is het beste.

Hondenurine kan ook de oorzaak zijn van de bruine plekken in je buxus hagen.

Het kan ook een schimmelziekte zijn. Die komen veel voor bij buxus.

Als het een schimmel is moet er eerst bepaald worden welke schimmel het is. Het zijn er nogal wat dus heb ik een site voor je gezocht waar je de schimmels en de symptomen kunt vinden. Ook lees je daar wat te doen tegen de schimmel.

http://www.atuin.be/forum/home/ziektes-en-insecten/schimmelziekten-op-buxus-bruine-blaadjes.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eerst indruk als ik de fotos zie, is dat de buxus geraakt is door een onkruidbestrijdingsmiddel.
Kijk of de binnenkanten van de haag ook problemen heeft?
Kijk je wat beter, dan zie ik ronde vlekjes zitten op de aangetaste blaadjes, dus moet er een andere reden zijn.
Het voorjaar was zeer extreem droog, daarna was er overvloedige regen, dagen met geen zon en koel weer.
Door dit alles is de weerstand van veel planten aanzienlijk aangetast, waardoor in een later stadium er allerlei ziekten kunnen voorkomen.
De buxus houdt van kalkrijke grond, die is nu met al die regen misschien te zuur.
Ik zou dus in ieder geval kalk strooien, liefst algenkalk, die werkt direct en een goed organische mest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mogelijk heeft de topgun de zeer oppervlakkige wortels van de buxus toch aangetast.
Door hun harde blad zie je de gevolgen er van pas veel later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buxus verlangt een vruchtbare, goed doorlatende grond; het liefst halfschaduw. Droge grond en felle zon kunnen leiden tot dof of verbrand blad. Staat buxus te nat, dan kleurt het blad oranje.
Is de grond kalkarm en krijgt de plant te weinig bemesting, dan krijg je gele bladranden.
Heb je dus alleen gele randen, geef dan in eind februari, begin maart, bemesting met wat gedroogde kippen- of koemestkorrels en wat extra kalk of Bayfolan Buxus van Bayer (vloeibare bemesting met sporenelementen speciaal voor buxus).
Ook kan het probleem liggen in een slechte afwatering, zorg dan voor een goede.
Ook kan het probleem veroorzaakt worden door ongedierte, zoals de buxusbladvlo, spint en topmijt. Deze plaaggeesten kunnen ook de geel-en bruinverkleuring veroorzaken en de groei remmen met de dood als gevolg.
Ook hiervoor zijn goede bestrijdingsmiddelen in de handel.
Confidor tegen buxusbladvlo en Masai tegen topmijt en alle stadia van spintmijt.
Hier een site waarop je ongedierte kunt herkennen op je buxus en ze zo uit kunt sluiten als oorzaak;

http://www.livios.be/nl/_task/_guid/_gard/9150.asp
amc
12 jaar geleden
U hebt dus een chemische onkruid bestrijder gebruikt in de directe omgeving van uw buxushaag, lees ik.

Waarschijnlijk weet u dan niet hoe een onkruidbestrijdingsmiddel werkt, anders had u dit nooit gedaan terwijl er wat wind stond, of zonder heel goed op te letten of u wel heel dicht bij de grond bleef en niet per ongeluk ook uw buxussen besproeide.

Dit is waarschijnlijk een bestrijdingsmiddel dat geen onderscheidt maakt tussen 1zaadlobbig en 2zaadlobbig, zoals gras versus onkruid, maar gewoon alles dood spuit.

Dat is waarschijnlijk de reden dat je het alleen op paden mag gebruiken (lees; op steen waartussen het te doden onkruid groeit) of onder hagen en heggen.
Let wel; er staat ONDER. Niet er tegenaan.

U zou even de instructies bij dit bestrijdingsliddel moeten lezen voordat u het opnieuw gebruikt.
Vermoedelijk heeft u toch op sommige plekken de spuit te hoog gehouden of heeft de wind het middel wat hoger mee genomen, en zijn uw buxussen daardoor gaan sterven.

Wat kunt u nu nog doen ?
Heel snel uitzoeken wat de werkzame stof is en daar een antistof voor bij de planten aanbrengen, als dat mogelijk is.
Zo niet dan kunt u proberen heel veel te sproeien op en rond de buxussen zodat het gif zo snel mogelijk weg gespoeld wordt, en vervolgens uw buxussen in de watten gaan leggen met mest en zorgen dat de nog goede delen weer aan het groeien komen.
Daar moet u heel snel mee zijn want de herfst komt er aan en dan stopt vrijwel alle groei. Op dat moment kan het gif zijn werk af maken met uw buxussen.

Voortaan echt eerst heel goed de instructies lezen als u gif wilt gaan gebruiken. hebt u daar de tijd niet voor, laat het gif dan staan tot een moment dat u er wel voldoende tijd een andacht voor hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij was dit een gevolg van vocht en niet genoeg bemesten