Als je aardappelen die boven de grond komen en daardoor groen worden door solanine aanaardt, verdwijnt de solanine dan weer?

Bij mij hebben er een paar een dag of 5 boven de grond gelegen en 1 dag in het licht na oogsten, zoals ik ooit geleerd heb. De aardappelen boven de grond zijn keihard, harder dan de ondergrondse exemplaren. En een beetje groen.

Stel dat ik ze had aangeaard en bijv 1 a 2 weken later had geoogst, was de solanine dan weer verdwenen, of blijft het altijd in de aardappel, als het er eenmaal in zit?

Een beetje groen is niet echt erg, blijkt uit googelen: wegschillen, in zout water koken en niet te vaak. Helemaal groen is giftig.
Maar nu ze ook nog hard zijn, twijfel ik: wel of niet eten? Ik zou t op zich jammer vinden, t is toch eigen geteeld spul, waar heel wat energie in zit:-)

Toegevoegd na 1 dag:
bedankt voor de reacties. Of ze inderdaad niet gaar worden ga ik uitproberen. Aardappelresten worden bij mij altijd afgevoerd ivm phytophtera.
T gif had ik al genoemd, solanine. De vraag daarover is nog niet beantwoord.

Blijft de vraag wat er gebeurd als je de aardappelen nog een paar weken aanaard. Is er iemand die dat weet?
Ik denk zelf dat, mits genoeg tijd, de solanine weer verdwijnt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Aardappelen die boven de grond hebben gelegen en groen zijn geworden, horen thuis in de vuilnisbak. Op de eerste plaats krijg je ze niet gaar, ik heb zelfs gehoord dat ze een bepaald soort vergif in zich hebben en als je ze op de composthoop gooit dan kom je ze ooit weer ergens tegen in de tuin, want ze groeien toch weer als ze later in de grond zitten of op de composthoop blijven liggen.

Toegevoegd na 15 uur:
Soms loop ik langs mijn rijen aardappelen en dan zie ik wel eens enkele aardappelen aan de oppervlakte liggen die groen of voor de helft groen zijn geworden. Ik graaf dan met mijn handen een gat en duw de aardappel weer onder het zand. Als ik later de aardappelen oogst dan hebben de groene aardappelen deze kleur behouden en ze worden niet meer blank en eetbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!! Nu ben ik overtuigd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! Dit is wat ik weten wilde, nu ben ik overtuigd! merci

Andere antwoorden (1)

Groene aardappelen zijn niet eetbaar.(worden niet gaar.)
Als er een klein beetje groen aanzit kan je dat nog wegsnijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Siemen, Ik ga t zelf even proberen: t groen snij ik weg en kijk of t gaar wordt, met grote kans dat dat niet gebeurd. Blijft de vraag of solanine na aanaarden weer verdwijnt. Ook dat ga ik gewoon proberen.. Tenzij iemand op goede vraag dat weet...