Wat voor dier kan dit zijn geweest?

ik schrok me een hoedje toen ik een engerd over mijn balkon zag rennen.
het ging om een zwart beest van zeker twee centimeter.
kop en lijf waren duidelijk twee segmenten.
hij had dikke, vrij korte poten, en rende enorm hard weg voor hij in een spleet kroop.
is dit nu een spin geweest of een kever, en weet iemand de naam?

Toegevoegd na 21 minuten:
sorry, correctie.
heb er even een centimeter bij gepakt, en schat het beest nu eerder op 3,5 cm.

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, ik ben er ook helemaal iebel van!
laat ie maar lekker naar de buren gaan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had het voelsprieten?
Rieneke1
12 jaar geleden
het ging allemaal erg snel, maar ik heb geen voelsprieten gezien.
Amadea
12 jaar geleden
Misschien hetzelfde beest als bij deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/idee-beest.220594
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe ze heten, maar die beesten staan bekend om het feit dat ze 's nachts graag hun eitjes leggen in de neusholte van een slapend persoon. Ze komen af op lichaamsgeuren en uitgeademde co2.
Dus ik denk dat je hem vannacht tegen komt in de slaapkamer. Als je een kriebeltje voelt, dan is hij dat! Haha, gemeen he? Nee hoor, je ziet hem vast nooit weer! Denk ik..
:-)
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, deze was veel forser gebouwd, niet zo langwerpig.
evenzogoed bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat hij 2 delen heeft, lijkt het me een kever. Een herken je in een flits denk ik ook eerder. Bllllllll hou daar ook helemaal niet van...
Rieneke1
12 jaar geleden
t74, dat beest was te groot voor mijn neusholte!
en verdere praatjes blijf ik graag van verschoond ;) platje, ik dacht maar twee dingen; ieeee een dikke spin.....oh nee, een kever....ieeee of toch een spin :o
ik ken kevers ook niet zo als renners.
en spinnen kunnen toch ook uit twee delen bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker als je ze goed raakt!
Rieneke1
12 jaar geleden
hahahaa keesje jij bent erg! :)

Antwoorden (5)

Het moet een kever zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
waarom?
Rieneke1
12 jaar geleden
we wachten af ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk 's naar het antwoord van Siska.
Ik heb het wel goed.
Amadea
12 jaar geleden
Ja, die Ramin is goed in het geven van nietszeggende antwoorden die wel aan de richtlijnen voldoen....
Ik denk een spin en 2cm is nog klein haha,heb ze hier lopen die net zo "breed" zijn als een briefje van 5euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een zwarte kniptor geweest zijn. Die worden ongeveer 2 cm groot. Als dat zo is, dan heb je nog geluk dat hij niet gesprongen heeft, want dat kunnen ze blijkbaar goed :-o

Toegevoegd na 12 minuten:
Na je toevoeging in verband met de grootte kan het een loopkever geweest zijn. Die worden tussen de 3,5 - 5,5 mm.
Eeeeek, nog griezeliger :-0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
daar moet je toch niet aan denken, dat hij op je af springt? maar nee, zulke grote voelsprieten had ik zeker gezien.
hij had geen of heel korte voelsprieten.
bovendien was hij groter, en lang niet zo langwerpig. evenzogoed bedankt, en een plusje voor de moeite!
Rieneke1
12 jaar geleden
een loopkever is het ook niet.
het lijf en de kop die lijken wel, maar ik heb geen voelsprieten gezien, en hij had dikkere kortere poten.
Amadea
12 jaar geleden
Millimeters zijn echter slechts tienden van centimeters, dus een loopkever is het niet want die zijn dus hooguit een halve centimeter groot.
Misschien dat het een 'Nicrophorus humator' was. Zwarte doodgraver is de griezelige Nederlandse naam ervoor. Zij graven de grond weg onder kadavers van kleine dieren, zodat deze in de bodem wegzakken. Zo spelen ze een belangrijke rol als opruimer in de natuur. Ze kunnen tot 2,8 centimeter groot worden.
Of anders het vrouwtje van een "vliegend hert", Lucanus cervus.
Amadea
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, dit lijkt me ook wel een robuuste jongen, maar ik mis de duidelijke scheiding tussen kop en romp.
ook liggen er geen kadavers op m'n balkon ;p evenzogoed bedankt en een plusje!
Ik denk een meeltor.. Kunnen 4 cm groot worden, bestaat uit 2 segmenten en is zwart.